Khasiat Sayuran Hijau Bagi Tubuh

 Khasiat Sayuran Hijau Bagi Tubuh

Salam blogger Malaysia, salam kepada pembaca maya. Semoga hingga petang ini dan saat menjelang malam dalam kehidupan kita semua dikurniakan Allah kesihatan yang berlimpah.

Banyak tersirat khasiat sayuran hijau, sayuran hijau yang menjadi sayur harian Etuza dan isteri dan anak-anak. Hingga sekali tidak dihidangkan sayuran hijau dalam keadaan masak cara apapun, Etuza akan bertanya. " Ada tak tumis sayur? Ada tak sup sayur hijau.?" Pertanyaan ini kena jawab. Seandainya di meja hidangan kalibat sayur hijau tidak kelihatan. Payah menjawab kan..harap lah tak ada terdera dengan pertanyaan tu. Alahai ...


Sayuran hijau rupanya banyak sangat khasiatnya. Jika yang tidak makan sayuran hijau, rugilah rasanya kan. Sebab tumbuhan ini memang Allah cipta untuk kita makan demi kesihatan tersirat.Mari Etuza beritahu serba sedikit khasiat memakan sayuran hijau. Kena hadam lepas ni, sebab kita nak ada yang BERLARI NAK BELI JUALAN MAK NENEK JUAL SAYUR TU. Kan elok beli sayur mak nenek. Dapat mak nenek rezeki. 

Kahsiat Syuran Hijau.

* Menyihatkan tulang dalam badan kita
*Menyihatkan mata kita
*Sayuran hijau untuk kesihatan jantung kita.
*Sayuran hijau mencegah kanser
* sayuran hijau makanan bagi pengidap diabetes.
* Menyihatkan organ usus penghadaman tubuh badan kita.


UCAPAN TERIMA KASIH HADIRMU 
ETUZA#


Teringat Etuza pada satu VEDIO tural di WhatsApp, ada seorang ibu memberi makan sayuran hijau kepada anaknya. Ibu itu menghidangkan hirisan lobak merah dan brokoli dan daun kobis jika tidak silap. Wah anak comle itu slamba ja makan sayur-sayuran tersebut. 

Anak generasi masa kini, terbiasa dengan makanan goreng mewah, seperti meegi dan sebagainya. Ibubapa pun lupa kenalkan sayuran hijau pada anak sendiri. Hingga lah apabila dah besar dewasa, masih ada genarasi muda yang enggan makan sayur. Kesian jika keadaan berlarutan. 

Zaman sekarang dek ooiii kena lah berjimat. Ha beli sayuran boleh lah jimat. Asyik beli sayap ayam, nugert bagai, kan bahan makan begini mahal. Harap lepas ni makan sayuran hijau ya.  Nak ke bila dah berumur tulang masih utuh dan kuat. macam ini kita nak rakyat Malaysia. Sihat semua, wabak Covid-19 menjauhi kita. Wah! Malaysia BOLEH!.



~etuza~







Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. Masakan sayuran hijau boleh dipelbagaikan utk menarik minat anak2 makan ..

    BalasPadam
  2. Nak jimat lagi, bolehlah tanam sendiri sayur2 hijau ni.

    BalasPadam
  3. Dl sy lgsg x suka mkn sayur, skrg ni blh mkn bbrp ja sayuran hijau πŸ˜…

    BalasPadam
  4. Terima kasih informasinya, Mas. Selamat malam n

    BalasPadam
  5. Teringat kat anak-anak buah, sedih sbnrnya bila tgk anak2 buah tak suka makan sayur.. 😭

    BalasPadam
  6. Sama lah cheery Suka sayuran hijau. Kalo g pasar tu geram ja nengok sayuran hijau. Tapi xde lah nak borong semua sebab sayuran hijau xboleh simpan lama. Kang membazir plak rosak kan.

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.