Baca Lah Dahulu

Baca Lah Dahulu
Asalamualaikum & Salam Sejahtera Semua.

Terklik bahan bacaan atau infor Etuza tahun 2015, berkaitan dengan cara dan tindakan menyebar maklumat menerusi laman sosial, facebook atau whatssup dan lain-lain laluan media.

Terundang semula mengkeudarakan infor ini di era 2019 bulan November dan hari ini. Rasanya sangat perlu sesiapa di luar sana terlebih dahulu membaca infor di mana-mana media agar informasi itu bukan tular dan akhirnya mengundang rasa kekecewaan kepada ramai orang malah melibatkan personaliti negara. 

Malaysia bertamadun, kini berpendidikan dan berpengetahuan tinggi setanding dengan pemikiran masyarakat di negara lain. Hai takkan lah tak membaca dahulu infor tersebut, baca lah dahulu baru sebarkan.Malu lah diri kita yang bersemangat salurkan infor tetapi akhirnya infor itu rupanya berita empat tahun yang lalu di viralkan semula semata-mata mahukan populariti mahu terkenal. Tak bestlah begitu.

Klik DI SINI  infor di blog Etuza

Untuk pengetahuan anda terbaru hampir tertipu Etuza dan beberapa kawan lain satu infor mengenai kemalangan atau nahas kapal terbang Lion Air 610 milik Indonesia. Kejadian kapal terbang terhempas tersebut memang lah benar, tetapi infor mengatakan ada seorang yang selamat dari 189 iaitu seorang bayi menurut infor tersebut.  Berita itu rupa-rupanya berita tahun 2014. Kata kawan tersebut dia dapat infor dari facebook. Tiba-tiba kawan yang seorang ini terdengar kami berbual-bual tengah rancak mengatakan infor tersebut ( bukan membawang kan orang ya) mendekati kami dan memberitahu infor dalam whatssup itu adalah infor tahun 2014. Siap dia zoom kan ..wah betul lah 2014 lagi berita tersebut. 

Alamak malu tul Etuza tumpang sekaki mengulas infor tersebut dengan penuh minat. Hai terkena lah Etuza. Malu juga sebenarnya. Ini semua angkara individu yang suka kenakan masyarakat Dunia. Henti kanlah berita palsu. Mohon kerjasama agar membaca dahulu infor tertentu baru sebarkan setelah diteliti dan dipastikan kebenarannya. 

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Betul Cikgu...sekarang mudah info tersebar...sama ada sahih atau tidak itu yang perlu dipastikan terlebih dahulu.

    BalasPadam
  2. Di zaman info tanpa sempadan mmg segala info kena tapis kan

    BalasPadam
  3. BANYAK INFO XSAHIH DISEBARKN MRK YG XBRTNGGUNGJWB DI LAMAN SOSIAL N PERLU DITAPIS DULU..MMG NK MARAH JUGA KALAU TRASA DITIPU DGN INFO BGTU

    BalasPadam
  4. Sayapun percaya ada bayi terselamat.. adoiiii tertipah tertipu sudah

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.