Serasi Mask (Pelitup Mulut)

Mask ( Pelitup Mulut )

Asalamualaikum & Salam Sejahtera

Mask atau pelitup mulut dan hidung, kini dalam norma baharu kehidupan kelihatan ramai menggunakannya terutama ketika berada di khalayak ramai, ketika berada di gedung perniagaan, shoping atau di pejabat kerajaan mahupun di Jabatan swasta.


Abadikan kenangan anak memakai makai mask 

Kelebihan memakai mask ini, banyak yang tersirat sebenarnya. Sebagaimana yang kita tahu ini adalah antara kaedah paling mudah mengawal penularan wabak C-19 yang melanda duni masa ini. Selain dari kita jarak kan diri memakai mask kini sangat digalakkan oleh KKM dan kerajaan Malaysia. Pada fasa PKP seawal 2020 dan 2021, terdapat undang-undang pematuhan SOP dengan mamakai Mask di khalayak ramai. Individu yang tidak memakai mask akan di saman atau di denda, demikian juga SOP lain yang dilanggar.

Pada Etuza, rasanya semakin serasi memakai mask ( pelitup mulut & hidung) apabila keluar rumah khasnya ke Bandar Keningau. Selain sebagai SOP, dapat mengawal dari mulut kita tersedut habuk, bulu halus dan sebagainya yang menganggu bahagian hidung dan mulut. Boleh bertindak dari tersedut asap di luar jangka di sekeliling kita.  Mask, pada Etuza sangat penting dan galakan untuk terus menggunakan mask ketika berada di mana-mana masih dikuat kuasakan. Semoga kita terhindar dari wabak ini. 

Kita jaga kita#
Sayangi keluarga#
Bersama membenteras penularan Covid-19#


 

Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. Dah ada mcm2 warna dan corak sekarang kan..

    BalasPadam
  2. terima kasih cikgu atas nasihat =)

    BalasPadam
  3. Dah jadi satu baranga keperluan
    Kalau nak berniaga, bolehlah buka kilang mask
    Pasti laku keras

    BalasPadam
  4. Mula-mula dulu rasa rimas dan sesak nafas juga. Tapi bila dah lama-lama alhamdulillah ok je. Ditambah sekarang dan ada kepelbagaian mask di pasaran.

    BalasPadam
  5. Tak pakai mask ibarat tak pakai vermin mata. Tka lengkap gitu.

    Anak2 kecil yg membesar dimusim pandemik ni pun jd terbiasa dgn face mask. Tgk anak buah kalau nak pegi kedai or saja ronda2 naik kereta mesti dia lari dlm bilik cari mask

    BalasPadam
  6. Betul tu, selain Covid-19 secara tak langsung dapat mengelakkan jangkitan TB jugak dan penyakit2 bawaan udara yang lain...InsyaAllah..

    BalasPadam
  7. satu benda yg x ok bagi pemakai cermin mata yg pakai mask... kaca mata akan berkabus. sbb tu sy x pakai specs bila pakai mask.

    BalasPadam
  8. Betul sekarang makin selesa untuk pakai mask. dah jadi habit.

    Terima kasih bw blog saya. Saya dah follow blog tuan lama.

    BalasPadam
  9. Betul tu, sekarang dah okey dah pakai mask. Dulu rasa tak selesa tapi bila dah pakai lama lama, memang ngam dahh. Btw terima kasih sudi follow blog saya. Saya dah followback.

    BalasPadam
  10. Ya..lama2 makin selesa kan. Bila xpakai rasa tak complete

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.