Ranum Lazat & Projek Memberi

Ranum Lazat & Projek Memberi

Ranum Lazat & Projek Memberi
بسم الله الرحمن الرحيم
Asalamualaikum & Salam Sejahtera Semua.
Buah ini jika di Sabah dan dari suku kaum Kadazan Dusun adalah buah Timadang ( Buah Tarap ) Pokok buah ini tinggi dan berdaun tebal-tebal. Pokok Tarap di kebun Etuza tanpa di sedari berbuah rupanya. Tidak lah lebat sangat kerana berbuah ketika musim kemarau. Tapi buah-buahnya tidak habis untuk di makan. banyak juga tu kerana kami di rumah hanya ada 5 orang sahaja masa ini.

Buah tarap boleh di masak sayur walaupun buah muda, malah sangat sedap di makan apabila dibuat sup ayam dan letak biji tarap muda. Satu lagi apabila tarap ini masak, semakin ranum semakin sedap di makan. Boleh juga di masak gaulkan dengan tepung gandum biji buah tarap jadilah kuih yang sangat sedap di makan. 

 Ya Allah syukur alhamdulillah dapat lah merasa nikmat dan lazatnya buah tarap masak ini. Hasil tuaian petang Sabtu sebaik balik dari Kota Kinabalu. Mama kata nak bagi adik dia Hasmi dan Ipar Johari. Memandulah Etuza hantar mama semata-mata hendak memberi lebihan buah tarap masak dan buah tarap muda. Alhamdulillah bersedekah ni mudah, sekalipun sekadar sebuah SENYUMAN YANG IKHLAS.

Tengok buah tarap kami..banyak juga kan.
Ha adalah projek kecil kami nak MEMBERI..
ALHAMDULILLAH

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

10 ulasan

nak buat kuih juga sangat sedap biji tarap ni ya

Jika kat Semenanjung panggil apa ya? 😄😄😄

Nampak lebih kurang buah sukun.. 🤗🤗🤗

tak pernah merasa lagi buah ni...

macam buah cempedak cuma warnanya putih.. teringin nak rasa.. tak ada lagi jumpa di Semenanjung nie..

CIKGU TANAM JUGA POKOK TARAP YA...KATA KAWAN KAK SGT SEDAP RASANYA KEBETULAN DIA KE SABAH HADIRI KONVO UMS ANAKNYA...TERLEBIH MAKAN SAMPAISAKIT PERUT N HMPR TRLPAS MASA NK HADIRI MAJLISTU

Kali pertama zumal kenal buah tarap ni. Nice sharing cikgu...

Asalam teman blogger ..pasal aroma yang saya nyatakan tu..tak apa. Kita lupakan ya. Buah ni banyak kat Sabah.

Teringin sangat nak makan buah tarap ni. Semua komen sedap. Bila rasanya nak jumpa orang jual.

mcm cempedak ekk?
lom dpt ke KK lagi.
kalu ke sana, sure nak rasa ni.

Tak pernah rasa lagi ni cikgu Etuza.. mcm sedap nampaknya.. teringin pula :)

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Label

Ceritaku (549) Agama (545) Ucapan (492) Berita (423) Doa (388) Dunia Blog (385) Promosi. (363) Info Lelaki (345) Pengalaman (303) Anak (295) Tips Blog (291) Pendidikan (280) Nasihat (247) Pelancongan (245) Kasih sayang (241) Berita Keningau (219) Alam Semulajadi (209) Rasa Bahagia (204) Hadiah (186) Gambar (170) Keluarga (149) Sejarah (142) Ekonomi (129) Segmen (124) Blog (115) kesihatan (99) Percutian (89) Bunga (79) Tentang lelaki (77) Cinta (60) Isu Semasa (60) Motivasi (60) Tumbuhan (57) Rumah tangga (56) Budaya (54) Makanan (52) Resipi (51) Nilai Moral (48) Cari Makan (43) Masyarakat (42) Haiwan (39) Sahabat Blog (39) Herba (33) Award (32) Promosi Nuffnang (32) Harijadi (31) Perkahwinan (31) Sajak (31) Sekolah (31) Kucing (30) Sukan (27) Kata Madah (25) Artis (24) Tips (21) Rasullah SAW (20) Seni (20) Lanskap (19) Restoran (18) Iklan (17) Tazkirah (15) Majlis Kahwin (13) Hari Jumaat (11) Petua (11) Masjid (10) Wordless Wednesday (10) Kalender (9) Bulat (8) Elken (8) Lirik Lagu (8) Anak Buah (7) Grafik (7) Pantun Melayu (7) Politik (7) Kuiz (6) Peristiwa (6) Takziah (6) Hari Raya (5) Ikan (5) Jantung (5) Kereta (5) Universiti (5) Banjir (3) Buah (3) Pertunangan (3) Cuaca (2) Rumahtangga (2) Tahun Baru (2) Tutorial (2) Umrah (2) a (2) Adsen (1) BRIM (1) Bahasa Arab (1) Bunga Kertas (1) GIVEAWAY (1) Hotel (1) Laman (1) Laporan (1) Promosi (1) Seo (1) Teknologi (1) hARI mALAYSIA (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger