4 Makanan Unik Di Sarawak

 4 Makanan Unik Di Sarawak
Asalamualaikum & Salam Sejahtera

Setiap negeri ada keistimewaan masing-masing dalam berbagai perkara. Antara yang jelas kita lihat ialah keunikan bahan makanan di setiap negeri. Di Sarawak rasanya empat jenis makanan ini adalah unik di Sarawak, mungkin ada di negeri lain juga, cara menyediakannya adalah saling berbeza.Pada Etuza nampak depan mata empat bahan makanan yang di jual Di Pasar Niaga Satok, Kucing Sarawak ini kelihatan  unik sebagai makanan di Sarawak. Belum pernah merasainya tetapi di Sarawak Etuza berpeluang menikmati makanan ini dan ternyata Etuza menyukainya.

Kepada teman yang memperkenalkan bahan makanan unik di sarawak ini, Etuza ucapkan terima kasih banyak. Semoga kita ketemu di lain kali dan pasti bahan makanan ini Etuza akan cari di Sarawak. Bahan makanan itu ialah :-

PERTAMA : KEK BATIK LAPIS SARAWAK FRESH.
Lemak berkrim..


KEDUA : ? tak ingat nama buah ni.
Bukan salak yang banyak terdapat di Sabah. Sejenis buah salak..tapi kata teman tu
bukan buah salak ni..apa namya lupa.

KETIGA : PUCUK DAUN SABUNG 
Hummm!! sekali makan nak lagi..tapi tak jumpa lah daun ni di Sabah.
 Daun Sabung memang amat digemari oleh masyarakat di Sarawak khususnya kaum Iban. Jadi, tidak hairanlah ia banyak dijual di pasar-pasar tamu di sana. Antara masakan yang digemari ialah daun sabung  direbus bersama dengan ikan sungai,  digoreng bersama ikan bilis, masakan sup ikan salai dan pelbagai jenis lagi resepi. Di Semenanjung, sayur ini lebih popular dimasak air atau gulai lemak putih. Sumber SINI.
 KEEMPAT : JENIS HIDUPAN LAUT KUPANG.
Tengok saja di Pasar Niaga Satok. Di Sabah Lokan / Kerang..kelihatan kembis
Kupang tu gebu molek kelihatannya.

Catat Ulasan

4 Ulasan

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.