Rumah Kebudayaan Suku Kaum Murut Di Tenom Sabah

Rumah Kebudayaan Suku Kaum Murut Di Tenom Sabah

Inilah pintu gerbang masuk ke rumah kebudayaan
Suku Kaum Murut di Tenom Sabah

Asalamualaikum & Salam Sejahtera semua.


Apa khabar? Petang ini sekali lagi ke udara maya. Entri kali ini ialah tentang Rumah Kebudayaan Suku kaum Murut di Tenom Sabah. Inilah keadaan pintu gerbang Rumah Kebundayaan Suku Kaum Murut di Tenom. Besarnya pintu gerbang. Masuk ke dalam bukan percuma tetapi kena tiket.

Untuk Pelajar RM 3.00 seorangDewasa RM 5.00 seorang.

Untuk keluarga Etuza 6 orang Etuza bayar RM41.00 sahaja. Berbaloi juga datang ke rumah kebudayaan orang Suku Kaum Murut di Tenom Sabah.

Unik kan pintu gerbang ke Rumah Kebudayaan di Tenom Sabah
Inilah tangga masuk utama ke dalam Rumah
Kebudayaan Suku kaum Murut Sabah.. Unikkan...
gerun juga lah besarnya rumah ni..
Bertuahnya Suku Kaum Murut Di Sabah

Etuza tidak menyangka akan singgah di rumah kebundayaan suku kaum Murut di Tenom Sabah. Etuza mulanya hanya nampak dari tepi jalan menuju ke Tenom pintu gerbang tersergam indah itu. Namun Etuza memang tahu bahawa terdapat Rumah kebudayaan Orang Murut di Tenom Sabah, ekoran selalu tersiar di TV. dan tempat ini di bawah jagaan Jabatan Belia dan Kebudayaan Negeri Sabah. 

Tempat ini di jaga dari segi kebersihan dan keunikan sebagai daya tarikan pelancong ke Tenom khasnya. Semasa Etuza pergi ke Masjid Ar Rahman di Tenom terserempak dengan seorang pensyarah di IPGM Kampus Keningau. Kami sembang seketika. Tuan Pensyarah itu kata nak singgah lagi di Rumah Kebudayaan Suku Kaum Murut bila balik ke Keningau. Sebab itu lah juga Etuza mengekori pesyarah dari IPGM Kampus Keningau ke tempat di tuju.Bertuah suku kaum Murut di Sabah ada Rumah Kebudayaan yang dijaga oleh Kementerian Belia Sukan & Kebudayaan Sabah.Etuza sekeluarga datang memberi sokongan.Tahnia.

Rumah Kebudayaan itu umpama satu Muzium tempat tinggal, budaya dan keunikan pakaian serta kehiduppan orang Murut dari dahulu hingga sekarang. Memang unik tempat ini dengan kekalkan khazana suku kaum Murut di Sabah.Etuza masa ke Rumah Kebudayaan Suku kaum Murut sempat lah juga bergambar dengan gadis-gadis berpakaian Tradisional orang Murut. Nak lihat jemput tengok ya...

Inilah corak pakaian Tradisional Pakaian Wanita Suku kaum
Murut di Sabah..mereka dah bersedia buat persembahan tu...


Kami sekeluarga bergambar di dalam ruang bergambar dalam
Rumah Kebudayaan Murut di Sabah..masa ini dah dekat Krismas
Oleh itu tema dalam latar ruang bergambar kelihatan tema Krsmas...
Kami sekadar bergambar sahaja...

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. menariknya ... saya suka pergi tempat macam ni. kalau lah dekat memang nak pergi :)

    BalasPadam
  2. Seronok dapat jalan-jalan dengan keluarga kan cikgu etuza..:)

    BalasPadam
  3. cantiknya gadis2 murut tu...rumah kebudayaan mrk pun unik bentuknya.

    BalasPadam
  4. Salam cikgu entry yang menarik untuk kami yang beulm pernah ke sabah

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.