Mari semak siapakah diri kita dengan ukuran kewajiban solat.


Allah memberi jaminan dalam firmanNya, bermaksud, "sudah pasti berjaya orang mukmin iaitu orang yang khusuk dalam solatnya." ( Surah Al- Mukminun:12)

Orang pertama
Langsung tidak solat, bahkan langung tidak tahu mengerjakannya. Tidak kurang yang menafikan kewajiban solat.
Orang kedua
Mereka slat secara zahir saja tanpa memerhatikan bacaan betul atau tidak.Asal buat saja.Mereka solat ikut suka, sekejap buat sekejap tidak. Kalau emosi okey dia akan buatlah, kalau sibuk atau sayangkan makeup langsung tidak mahu solat. Golongan ini jatuh fasik. Setenah ulama mengatakan ibadah golongan ini tertoak.
Orang ketiga.
Mereka solat cukup lima waktu, tetapi ilmunya, faham setiap bacaan solat, tetapi tidk dihayati solat ini. Dia khayal sepanjang solat.
Orang keempat.
Oang ini okey sedikit berbanding yang tadi,atau mereka sesekali khyusuk, sesekali llai. Mereka termasuk dalam golongan memelihara solat tetapi belum begitu seronok atau betul-betul tenggelam dalam solat.
Orang kelima
Golongan yang melakukan solat tetapi ilmunya , faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz dalam solatnya. Hati dan fikirannya padu terhadap Allah.

Nah! sekarang cuba kita agak pada golongan manakah diri anda dan kawan-awan kita itu berada?. Marilah musahabah dan menilai diri kita tahap manakah solat kita. Mari kita perbaiki tatacara dan khyusuk solat kita tiap ali solat pada Allah. Sesungguhnya Allah maha hebat dan luar biasa.

Salam perkongsian ikhlas.

Catat Ulasan

2 Ulasan

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.