Pergaulan antara lelaki & wanita bukan "MAHRAM" ( berwaspadalah dari tipu daya sayitan)



 Pergaulan Antara Laki-Laki dan Wanita yang Bukan "Mahram"


Katakanlah kepada orang laki-laki yg beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, & mmlihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bg mereka, ssungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka perbuat".


Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, & memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, & janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukul kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman supaya kamu beruntung.


(Surah An-Nuur ayat 31)
(Surah An-Nuur ayat 30)






Catat Ulasan

2 Ulasan

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.