Lelaki Berusia nafsu Makan Usah Di Layan

Lelaki Berusia nafsu Makan Usah Di Layan

Lelaki Berusia nafsu Makan Usah Di Layan.

Lelaki yang sudah berusia ..mari bersama-sama makan sedanya agar kekal sihat.
Atau mungkin keadaan imun badan kita berbeza maka kesihatan terkawal
bagi anda..tetapi tidak pada lelaki berusia..
Fakta Kesihatan.

     Anda sihat hari ini? anda lelaki yang sihat hari ini? Bersyukurlah dengan adanya kesihatan sepanjang hidup anda.Sihat itu abstrak, kita usaha kata kita sihat 100%. Kerana hakikatnya kita tidak tahu tahap ketinggian kesihatan kita sebenarnya. Tetapi kita boleh rasa dan bezakan keadaan badan kita tak kala kita merasa tidak sihat dan merasa sihat.

   Sihat merujuk kepada sel-sel dalam badan kita yang mengikat jaringan sel yang tidak putus saling berinteraksi. Tetapi sel yang putus seperti zarah atom yang tidak terbentuk, itu tanda keadaan jaringan sel dalam badan kita tidak sihat.

     Bila tidak sihat kita akan merasa lemah dan sendi-sendi rasa sakit yang mejadikan kita tidak bermaya.Dalam pemerhatian Etuza apabila kita tidak mengawal nafsu makan maka pelbagai gejala penyakit merosakkan kesihatan kita akan kita alami.Kita sendiri sebenarnya mengundang penyakit dalam tubuh badan kita ini. Kenapa sebegitu kerana ada kalanya kita tidak mengawal makan sebagaimana pengalaman Etuza yang sudah berumur. Sebab itu kita akan merasa sangat tidak selesa apabila badan kita sakit.

     Contoh penyakit yang ada kalanya menyerang lelaki ini ialah selalu bersin. Gatal leher dan hidung berhingus.Etuza ada kalanya merasa sebegini, hanya kerana menyentuh dan menjamah makanan yang manis dan berlemak. Nafsu makan kita kena kawal jika tidak akan kita alami keadaan tidak selesa berada di khalayak ramai. Lalu kita merasa malu dan segan yang dalam. Pun kita yang alami keadaan tidak selesa kerana tidak sihat harus bijak tangani masalah ini di khalayak ramai.

    Makanan yang manis, lebih garam, berkrim tinggi nilai kalori akan menjadikan  kesihatan lelaki berusia menjadi turun. Hingga merasa hidung berair, gatal, leher kering dan kekerapan bersin yang berulang-ulang.Bila keadaan ini selalu berlaku ELAK kan selalu menjamah makan yang manis dan masin serta berkrim.

    Sebaiknya amalkan memakan buah-buahan segar, sayuran dan makanan protein seperti ikan segar dan sebagainya  atau juga selalu meminum air mineral yang bersih. InshaAllah lelaki berusia akan kekal sihat seadanya. InshaAllah.

    Lelaki berusia jika makan bersederhana serta kurangkan makanan yang berkrim, lemak manis dan masin akan merasa sihat dan kekal sihat apabila usaha mengambil makanan tambahan yang menyihatkan. Makan makanan tambahan jika usaha mengurangkan makanan yang manis dan masin serta berkelestrol di kurangkan pada setiap hari. Makanan tambahan yang baik  serta kualiti seperti Spirulina, Epa dan Vitamin akan menjadi seimbang dan menjadi makanan MRT untuk tubuh anda. MRT - Molekul Reform Terapi yang sangat berbaloi untuk anda beli. Kepada lelaki berusia seperti Etuza..harus kita ingat kawal lah nafsu makan kita dengan niat kita akan sihat dan cergas melakukan aktiviti seharian.

    Perkongsian info sihat hari ini di blog Etuza.lakukan yang terbaik untuk anda dan selamat menikmati kesihatan anda sepanjang hari.


Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

19 ulasan

yup . jage pemakanan . elakkan makan makanan yang terlebih manis ataupun masin . hehehe . nice tips uncle !

betul ..para remaja macam Ril pun kena jaga..ada jua yang masih belasan tahun dah gout..aduh sedih juga nampak bila dia tarik kaki..

perempuan yg berusia jgak perlu dijaga pemakanannya cikgu

Bukan lelaki berusia jer kena kawal makan cikgu.....eh? Berusialah sangat cikgu ni...... Cikgu umur berapa yek?

Tulah cikgu, kita ni pun namanya manusia, selera mmg besar, kalau tak dikawal badan pun terlebih besar jugak hihi....mcm okjelah ni dah susah nak turunkan berat badan huhu...

ahahaah......mula2 nak gelak dulu..kenapa perlu masukkan gambar cikgu sebagai gambar lelaki berusia...cikgu kan muda lagi boleh di masukkan ke dalam kategori lelaki DEWASA

x sesuai tau jika letak gambar cikgu ni sbg model lelaki BERUSIA ahaha

boleh tahu tak gambar sebelah kiri tu tahun bila dan gambar sebelah kanan tu tahun bila?

dah lama JM perasan...satu je style bila cikgu bergambar mesti 'thums up' menggambarkan terbaik or bagus...eheheeh....TERBAIKLAH!!

kalau JM..mesti bergambar gaya2 model...gediks katanya ahahah

kak kam tahu tak umur berapa boleh di kategori kan sebagai berusia eh..kalau tanya JM..haruslah jawab 50-an ke atas..kalau below than that still perempuan dan lelaki dewasa

tapi kalau cakap bab pemakana x kira umur berapa pun perlu sentiasa jaga pengambilan makanan seimbang agar sentiasa sihat

PERUT adalah punca segala penyakit kerana orang msia mkn utk kenyang bukan untuk sihat then belasah semuanya di telan tanpa mengambil bilangan kalori ynag di ambil dan nutrisi dalam setiap makanan yang di ambil

wah..wah..JM! cakap lagak seperti NUTRITION kan ahahah

jika ingin sihat PILIH dahulu sebelum makan

LELAKI BERUSIA?..oh tidak!!! cikgu masih muda..kurangkan minuman sejuk lebihkan air mineral sekurang-kurangnya 2 liter sehari dan kurang juga pengambilan karbohidrat terutama nasi.

Jom sihat bersama cikgu Etuza dan jgn lupa lakukan aktiviti yg boleh mengeluarkan peluh seperti berjoging, main badminton atau masuk kelas arobic utk dapatkan badan selangsing JM ahahahah (terlebih sudah)

tak apa JM...elok kita tunduk pada hakikat bahawa akn tiba masanya kita ke arah berusia. Jika diizinkan olehNya.so tak kisah ya JM

Jom Cikgu buat pemeriksaan berkala..

Gatal2 hidung & bersin, tanda2 alergic @ asma nak mari, baik jaga pemakanan & rutinkan bersenam..

Paling penting marilah kita sama2 amalkan cara hidup sihat...

Prinsip saya pula, semasa tengah berselera, makan jangan tak makan tapi berpada2, kurangkan lemak, manis & masin

Sentiasa amalkan makanan seimbang

Lebihkan manis di dalam senyuman..

Sayapun susah nak agak usia Cikgu, maklumlah awet muda..

Biasanya kita panggil warga sihat.

Warga emas pula 60 tahun dan ke atas..

baca tajuk tadi... ingatkn cerita tentang siapa..rupanya ckgu ka... tgk ckgu masih muda lagi la..

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (433) Ceritaku (417) Berita (380) Agama (368) Dunia Blog (326) Promosi. (300) Doa (294) Info Lelaki (266) Tips Blog (265) Pengalaman (234) Anak (212) Nasihat (205) Pendidikan (203) Rasa Bahagia (183) Kasih sayang (179) Berita Keningau (173) Hadiah (150) Pelancongan (129) Gambar (120) Alam Semulajadi (116) Sejarah (103) Ekonomi (102) Segmen (101) Keluarga (85) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (62) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (42) Resipi (41) Cari Makan (37) Motivasi (35) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Percutian (25) Masyarakat (24) Haiwan (22) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Kucing (19) Perkahwinan (19) Tips (19) Seni (18) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Majlis Kahwin (8) Hari Jumaat (7) Lanskap (7) Lirik Lagu (7) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Anak Buah (2) Banjir (2) Buah (2) Hari Raya (2) Makanan (2) Takziah (2) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger