Perlu Pembenihan Semula Sebelum Pupus

Perlu Pembenihan Semula Sebelum Pupus

Perlu Pembenihan Semula Sebelum Alami Kepupusan.

Lihat berbagai bunga paku pakis di Laman Etuza.

Wajib Benihkan Semula.

Jika tiada usaha membenihkan semula jenis bunga alam paku pakis di laman Etuza ini, pasti akan pupus dalam masa terdekat ini. Pada masa ini, inilah keadaan bunga pepakis di laman Etuza, agak tidak subur dan tidak cukup penjagaan. Ada daun-daun pepakis ini kelihatan kuning dan tidak serlahkan dedaunan. Sebab menurut Etuza unik pada bunga jenis pepakis ini ialah serlahan dedaunan paku pakis yang sangat unik.

Tindakan membenihkan semula harus cepat diambil tindakan. Etuza harus sediakan pasu-pasu yang sesuai, tanah hitam yang subur anak benih pepakis ini. Untuk penjagaan Etuza harus rajin menyiram dan menjaga agar cepat tumbuh benih yabg baru nanti.

Penjagaan Yang Berterusan

Bunga paku pakis ini, menjaganya juga cukup mudah, kerana pepakis ini tidak berbunga. Akar-akar yang agak serabut memudahkan pembiakan cara membiakkan anak benih pada akar tersebut. Cedok atau cungkil anak penih pada akar paku pakis dan tanam pada pasu atau dalam bayung plastik yang sesuai. Siram pagi petang, letak di kawasan teduh hingga benih baru ditanam kelihatan hijau dan mulai mengeluarkan pucuk dan dedaunannya. Ranting pada dedaun paku pakis yang kering dan layu perlu dibuang agar tidak menganggu daun baru tumbuh. Pastikan paku pakis terkena sinaran matahari. Jika di kawasan teduh usia paku pakis agak laman dan tahan.

Sesetangah bunga alam paku pakis sebenarnya kurang lasak dengan cahaya matahari. Oleh itu letakkan di kawasan yang teduh di halaman rumah anda,. Selamat mencuba.


Keunikan Pada Bunga Paku Pakis

1. Serlahkan dedaun hingga kelihatan berkilat
2. Dedaun kilhatan panjang, bujur dan halus serta ada batang pepakis yang berduri halus.
3. Berdaun hijau mudan dan hijau tua...
4. Segar mata memandang dan memang anda akan suka melihatnya.
5. Berbatang lebut dan tumbuh dengan guna anak benih pada akar-akar pepakis.
5.Mudah tumbuh serta cepat membiak.
6. Dari segi penjagaan.Ada beberapa bunga pepakis yang susah untuk bertahan jika tidak dijaga dengan baik.

Informasi penjagaan bunga paku pakis.

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

12 ulasan

Assalamualaikum...

Memang betul kata cikgu...kena buat penanaman semula...lepas tu mesti cantik lagi rumah cikgu....saya ada satu saja paku pakis di rumah....

Terima kasih berkongsi info.Saya pun ada tanam 3/4 pokok pakis ni tetapi skg ni kurang subor mungkin kena panas dan kurang perhatian agaknya.

Banyaknya paku pakis...
Kalau taman yang boleh makan tu sesuai sangat..hihi.dapat makan free

Salam singgah hujung minggu cikgu....Cantik bunga paku paksi cikgu tu sejuk jer mata memandangnya....Diana pun suka tanam bunga....

halaman rumah akak sepertinya banyak di tanami bunga paku pakis ya kak?
nyaman dan asri kayanya deh

Pokok bunga hanis pakis sekarang susah nak dapat la cikgu...mungkin kepupusan..elok juga cikgu buat semaian baru...

Bikin takut ular pula yang tinggal kalau dekat rumah..:(

Hijau bumi tuhan..tahniah buat Etuza..CP tinggal di kawasan perumahan tak boleh tanam banyak pokok

betul tu Etuza, kak ana pun sering kali bila melihat pokok dah semakin tua, benihkan semula supaya ia tidak pupus, sayang sebab payah nak cari balik nanti :)

tiba2 terpandangkan kebun bunga di laman, dah ala2 hutan simpan, naperlah dengan saya ni, langsung tak menjaganya..

umi dapat idea dah kan...mulai lah tanam sikit2 hehehe

paku pakis dan pepakis..JM tahu pucuk paku je...masak lomak pergghh sedap

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (436) Ceritaku (421) Berita (381) Agama (371) Dunia Blog (327) Promosi. (302) Doa (297) Info Lelaki (267) Tips Blog (265) Pengalaman (235) Anak (214) Nasihat (205) Pendidikan (205) Kasih sayang (185) Rasa Bahagia (183) Berita Keningau (177) Hadiah (152) Pelancongan (133) Alam Semulajadi (122) Gambar (121) Sejarah (106) Ekonomi (102) Segmen (101) Keluarga (89) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (64) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (43) Resipi (41) Cari Makan (38) Motivasi (36) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Percutian (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Masyarakat (25) Haiwan (22) Perkahwinan (21) Kucing (20) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Seni (19) Tips (19) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Lanskap (8) Majlis Kahwin (8) Hari Jumaat (7) Lirik Lagu (7) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Makanan (4) Anak Buah (3) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Banjir (2) Buah (2) Hari Raya (2) Takziah (2) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger