Baju Tradisional Kadazan Dusun Sabah

Baju Tradisional Kadazan Dusun Sabah

Baju Tradisional Kadazan Dusun Sabah
Asalamualaikum & Salam Sejahtera. 
Kepada semua rakan Blogger walau di mana berada, diucapkan semoga sihat walafiat dan dijauhi dari sebarang wabak Covid-19.  Diharapkan kita bersabar saat negara kita terkesan dari wabak menular, yang masih ada dan apatah lagi wabak Covid-19 masih kelihatan berleluasa di Negara lain.Semoga wabak Covid-19 ini akan berakhir dengan izin Allah. Aamin. 

Baiklah dalam gambar di blog Etuza kali ini adalah memaparkan tentang satu jenis Pakaian Tradisional Kadazan Dusun, iaitu Pakaian Tradisional Sumazau Etnik Kadazan Dusun Sabah.

           Pakaian Tradisional Kadazan Dusun, Sabah


Kelihatan Pakaian Tradisional Kadazan Dusun Sabah, di kalangan lelaki.Warna kain bertemakan warna hitam dan jalur kuning keemasan yang menarik.

Pakaian Tradisional Kadazan Dusun, Sabah juga sesuai memakai Tonggolok di kepala dari reka bentuk yang sesuai seperti dalam gambar.


Etuza, Pakaian Etnik kadazan Dusun, Sabah

Etuza dan sahabat kelihatan mempormosikan Pakaian Tradisional Kadazan Dusun, Sabah bagi suku kaum Kadazan Dusun. Terasa ada aura semasa memakain Pakaian Tradisional Kadazan Dusun, Sabah. Syukur Alhamdulillah.
 

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.
Next
This Is The Current Newest Page
Previous
Previous Post »

16 ulasan

HENSEM BERGAYA PENULIS

Bagus juga memperkenalkan pakaian tradisional Kadazan-Dusun.

Macam pahlawan hebat. :)

cikgu...saya sendiri tak tau berapa etnik yg terdapat disana walaupun tinggal di Malaysia

Maaf nak tanya. etuza ni dari suku kaum apa? Maklumlah kan di sabah tu berlaku kahwin campur. masa sy tinggal di Papar dulu ada makcik kantin Hospital ingat sy org Kadazan sebab putih n montok gitu! Tambahan pula cakap x ada pelat Kelantan pun! hehehe

Sabah, unik dan kaya dengan pelbagai budaya. Pakaian tradisi dari pelbagai etnik turut menambahkan suasana meriah dalam satu-satu majlis.

Menarik pakaiannya.
Selamat bakal mengundi cikgu

Bila pakai baju tradisional semangat lain macam kan Cikgu.

JMBELOG..subahanallah..Pujian pada Allah, alhamdulillah..

Blogger kamsiah, banyak etnik kadazan dusun sabah ni. Etuza dari Etnik Kadazan Dusun Daerah Tambunan, Sabah ya..etnik lain tu seperti etnik Murut, etnik Dusun Rungus, ada juga etnik Dusun ghana Bingkor Keningau. Memang banyak etnik Dusun kat Sabah ni

Blogger Abam K, saya dari suku kaum Kadazan Dusun Tambunan, Sabah ya..inilah pakaian etnik dusun dari Tambunan Sabah.

Terbaik..negara kita kaya dengan pelbagai budaya

Wah kacak bergaya, mama pula nampak anggun..

teringat tahun lepas ada sambutan majlis hari raya.Ada pelajar ditugaskan membuat persembahan bertemakan tarian dan nyanyian rakyat sabah, puas saya mencari tempat menjual baju tradisi ini.Harganya pon boleh tahan.

Cecah ratus harga pakaian ni ya, apapun setiap etnik kena ada identiti sendiri. Inilah pakaian Kadazan Dusun, Sabah ( Baju Sumazau )

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Label

Ceritaku (542) Agama (530) Ucapan (490) Berita (421) Doa (384) Dunia Blog (381) Promosi. (361) Info Lelaki (344) Pengalaman (298) Tips Blog (291) Anak (289) Pendidikan (277) Nasihat (243) Kasih sayang (239) Pelancongan (236) Berita Keningau (214) Rasa Bahagia (203) Alam Semulajadi (199) Hadiah (181) Gambar (162) Keluarga (145) Sejarah (135) Ekonomi (129) Segmen (124) Blog (112) kesihatan (95) Percutian (85) Tentang lelaki (76) Bunga (72) Cinta (60) Isu Semasa (59) Motivasi (59) Tumbuhan (56) Rumah tangga (55) Budaya (54) Makanan (52) Resipi (50) Nilai Moral (47) Cari Makan (42) Masyarakat (42) Haiwan (38) Sahabat Blog (38) Herba (33) Award (32) Promosi Nuffnang (32) Harijadi (31) Perkahwinan (31) Sajak (31) Kucing (30) Sekolah (29) Sukan (27) Kata Madah (25) Artis (23) Tips (21) Rasullah SAW (20) Seni (20) Lanskap (19) Restoran (16) Iklan (14) Majlis Kahwin (13) Tazkirah (13) Masjid (10) Petua (10) Wordless Wednesday (10) Hari Jumaat (9) Kalender (9) Bulat (8) Lirik Lagu (8) Elken (7) Grafik (7) Pantun Melayu (7) Anak Buah (6) Kuiz (6) Politik (6) Takziah (6) Hari Raya (5) Ikan (5) Jantung (5) Kereta (5) Universiti (5) Buah (3) Pertunangan (3) Banjir (2) Cuaca (2) Rumahtangga (2) Tahun Baru (2) Umrah (2) BRIM (1) Laman (1) Teknologi (1) Tutorial (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger