Resipi Sambal Tuhau Kadazan-Dusun Sabah

Resipi Sambal Tuhau Kadazan-Dusun Sabah

RESIPI SAMBAL TUHAU TRADISIONAL 
MASYARAKAT KADAZAN -DUSUN SABAH.
Khas kepada yang bertanya ( UMI, JM Dan Lain-Lain )
Semua sambal di gambar air tangan Family Etuza
3 keadaan sambal tuhau.
Inilah RESIPI SAMBAL TUHAU.

Memang sedap dengan aroma wangian tuhau huuuu!!

Note : Nak lagi sedap boleh letak gula sedikit.Kalau terlebih cuka terlalu asam tak sedap punya lah.Biar perahan limau mencukupi atau sedikit cuka makan.
Klik SINI info tentang TUHAU di Sabah

Gambar dipinjam dari Google..
Inilah sebenar apa itu Tuhau, pokok tuhau
dan apa yang diambil pada batang pokok tuhau.


Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

38 ulasan

mana nak dptkan pokok tuhau tu cikgu etuza dekt semjung.. ker ad nama lain untuk pukok tuhau.. ker ayie yg xkenal pokok tuhau tu mcm mane.. hehe

maaf, budak2 muda zaman skrng.. xknal sgt.. ker mmg pokok tuhau tu ad dekt sbh shje yer?

CIKGU...YG SAYA BACA,POKOK NI LBH KURANG POKOK KANTAN KALAU KAT SEMENANJUNG,KAN..

Terima kasih Cikgu di atas resepi ini..

Urmmm nampak gayanya, tak boleh nak cuba sebab pokok tuhaupun saya tak kenal.. ( kat semenanjung ada ke tak??), sib baik tidak mengidam...

Bukan pokok kantan k.kam?, mungkin saya yang tak kenal..

@❤Kamsiah❤
Asalam..Madam Kamsiah rasanya tak sama walau hampir sama, pokok kantan nak ambil bungnya kan untuk buat laksa kan..ni tak begitu pada batangnya apapun Etuza cuba buat kajian ya. Sebab memang sedap sangat..aromanya huuuu!!best

@Azrin Rahim
Asalam ayie ya betul dekat sabah ja banyak ni ya, semenajung tak sure ada kah..rasanya ada tu. Tak sama dengan pokok kantan ya ayie. Ok boleh oder Etuza kirimkan

Nanti sata google, nak juga dapatkan infonya.. bukan pokok lengkuas??

Kalau ingat, nanti kakcik nak cari pokok ni di KK bila kakcik ke sana hujung tahun ini. InsyaAllah... :)

Salam kenal.. alaaa tak dpt la nk test resepi yg awk share nie sbb bahan utamanya nun jauh di sabah...huhuhu

@umi alya
Rasanya bukan UMI lain sikit pokok ni bau macam banking sikit hehehe tau kah banking ni ..sejenis serangka..

@Kakcik Nur
Ha kakcik boleh buat benih ya kat SMjng

Asalam semua..kalau ada kekeliuruan pasal tuhau mohon maafi etuza sebeb seolah pokok ni seperti kantan ..rasanya tu lah tu agaknya ..mama cakap sebentar tadi kantan lain pokok tuhau lain. tapi rasanya dari pokok yang sama agaknya lah...nanti Etuza buat kajian buat kejelasan lagi ya..So tunggu Entry nanti

Ha'aaa saya dah dapat info dari internet, tuhau sejenis tumbuhan spesis halia, berbau kuat seperti sejenis serangga 'kesing' atau seakan2 bau daun ketumbar.

Untuk membuat sambal tuhau, perlu diambil umbut yang terdapat pada batang pokok tuhau, jelas daa..

@umi alya
Subahanallah bagusnya UMI kita ni bagus ya..sebeb Etuza tengh fikir bagaimana nak bagi masyarakat smjung faham apa ni tuhau.Ruga hidup jika tak rasa tuhau tau heheheh joke ja..lah

@Etuza Etuza

Kalau jenis sayur2an atau ulam2an yang pelik2, saya akan cuba merasa tapi jangan sesekali hulurkan spesis ikan2 besar KECUALI ikan tongkol, pastinya saya akan tolak ke tepi.

Kalau pergi di tamu pasti berlambak-lambak nhe tapi sangat laris...

itulah Cikgu, memang teringin, malangnya ia jauh di Sabah, bilakah saya dapat merasa Sambal Tuhau? cam sedap jer, kesedapannya udah terasa ke sini - masam, pedas, masin & manis, kiranya secukup rasa.

Kat sini pokok tuhau pun tak pernah jumpa Cikgu inikan lagi nakbuat sambal tuhau

OKjer tak teringin k?? Saya dari semalam dok mimpi2 sambal tuhau.. ahakkk..

Aduhh...senyum JM sorang2 bila tgk kak Umi tinggalkan komen bertalu2 ahahaah...Tahniah akak

JM x terkejut kiranya komen JM ni kak Umi yg akan reply ahahaha..DAEBAK!

Ni blog cikgu Etuza ke blog kak Umi iye...sbbnya kak Umi reply lebih byk dari ckgu..Matilah JM x sayang mulut

Rupanya Tuhau itu sejenis pokok..mati2 ingat nama resipi bukan dari pokok tuhau....x pernah jumpa lagi di semenanjung

@Jari Manis

okey jer JM, akak tak marapun SEBAB kita SERUPA, ahakkkk..

@Jari Manis

kan akak jawab komen ni.. ha3

psstt: semalam JM kuar dating erkkkk, senyap jer..

@Jari Manis

mungkin ada tapi kita tak kenal atau nama lain, kitakan masih beriklim khatulistiwa

@Jari Manis

oh ya.. nak sambung sikit jer, Akak tumpang glemer sini.. hu3

Ahahaha kak umi ni mmg sporting arghhh bila agak nya kita leh jumpa eh nk peluk cium sikit dan nk cium tangan jgk :-)

Klau kak umi jumpa JM d mana2 tegur yek JM ni muka je nampak bengis tapi bila dh kenal baik orgnya heeee perasan

Kak umi mmg dh glemer pung

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Samalah dengan JM, kalu terserempak Alya, pastinya akak ada sekali, tegur2lah.. JM nampak bengis, akak pula sombong tapi hati baik, dua2 perasan hi3

@Jari Manis

Kalau akak terserempak JMpn biarlah semasa JM berdua, bolehlah akak.'kacau daun', ahakkkk

Kiranya tuhau ni spesis dengan bunga kantan jugak lah ye Cik gu?...dan banyak di Tanah Borneo...menarik..

umi alya: Tuhau tuk ada ja kat semenanjung sana, org kedah panggil pokok tepus/pokok tepus kesing tak silap aku... ada ja dujual di pasar siang siap dikopek kulitnya dan dijual RM1 seikat.. try tanya orang kedah yg mmg tinggal dekat2 kampung. boleh lah roger ke kedah mencari umbut tepus.

Sedapnyeeeeeeee... Nurul suka sangattt.. nak la.. nak laaa

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (433) Ceritaku (417) Berita (380) Agama (368) Dunia Blog (326) Promosi. (300) Doa (294) Info Lelaki (266) Tips Blog (265) Pengalaman (234) Anak (212) Nasihat (205) Pendidikan (203) Rasa Bahagia (183) Kasih sayang (179) Berita Keningau (173) Hadiah (150) Pelancongan (129) Gambar (120) Alam Semulajadi (116) Sejarah (103) Ekonomi (102) Segmen (101) Keluarga (85) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (62) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (42) Resipi (41) Cari Makan (37) Motivasi (35) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Percutian (25) Masyarakat (24) Haiwan (22) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Kucing (19) Perkahwinan (19) Tips (19) Seni (18) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Majlis Kahwin (8) Hari Jumaat (7) Lanskap (7) Lirik Lagu (7) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Anak Buah (2) Banjir (2) Buah (2) Hari Raya (2) Makanan (2) Takziah (2) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger