Ping test ( Cara Mengetahui Kelajuan Line Internet Anda )

Ping test ( Cara Mengetahui Kelajuan Line Internet Anda )

Asalamualaikum & Salam Sejahtera 

Log in blog sekali lagi, terkejut jelas nampak iklan NUFFNANG yang sedang giat mempromosikan produk kesihatan kulit dari blog CIK EPAL ( Klik ) Humm!! baru sound dalam entri Etuza " Status Nuffnang Dalam Blog Hilang " Rupanya keluar pula cepat-cepat sekarang ini. Pelik dan rasa macam  malu pula dengan Nuffnang. Mohon maaf kepada Syarikat Nuffnang andai terbaca kenyataan Etuza ini. Selalu sangat tidak muncul. Hendak klik dan log akaun Nuffnang kan sangat susah bila tidak ada jejak Nuffnang dalam blog.
Blogger hebat SAFIRUL katanya " Sekejap ja tu hilang" Bermaksud akan muncul semula dan pada bila-bila masa. Alamak Etuza akhirnya kedapatan gelojoh ya. Tidak sabar. Mohon maaf kepada ramai bloggers. Sebenarnya sudah lama tidak log in akaun Nuffnang, sebab selalunya tidak ada dalam blog Etuza. Rindu nak tengok berapa TABUNGAN. rezeki Nuffnang bagi berapapun terima kasih dan syukur sangat-sangat. Sudah ke laut ENTRI. Apa kaitan dengan tajuk catatan?

Baiklah bila nampak ada kalibat Nuffnang terfikir dalam minda hendak periksa ( cek ) kelajuan internet ( line wifi ) yang Etuza gunakan. Wah laju speed internet yang Etuza guna, iaitu mencapai 3.9 upload ( MBITE) . Speed masa ini, masa lain mungkin tidak sekuat sekarang, sebab itu banyak imej yang tidak muncul seperti imej iklan Nuffnang. Itulah masalahnya iaitu line tidak power, menyebabkan status Nuffnang tidak muncul. Kepada anda ikut tutorial di bawah jika hendak periksa speed internet anda.

Caranya ialah :-
1. Taip Ping Test di carian GOOGLE akan keluar beberapa laman tutorial berkaitan.

2. Akan keluar http://www.meter.net/ klik  akan keluar METER.NET . Lalu klik START TEST.

3. Bila sudah tekan start test akan keluar INI  Tunggu lengkap 3 bulatan meter hingga selesai dan hasilnya anda akan tahu bahagian UPLOAD berepa angka kelajuan line anda. Jika melebihi 1.0 mbite bermakna line anda laju dan lancar. Tetapi jika di bawah 1.0 mbite upload line internet anda sangat lemah. Sebaiknya tinggalkan komputer offkan dan buat kerja-kerja lain yang lebih bernanfaat.InshaAllah harap membantu anda.

Mesej Penting ( Jika anda perihatin cara Etuza linkkan blog CIK EPAL & Blogger hebat SAFIRUL dalam entri ini telah menjadikan blog dua orang Blogger ini telah berjaya dipromosikan. Pasti anda memahaminya. Sila laksanakan sebelum ketinggalan )

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Assalamualaikum cikgu, terima kasih atas perkongsian cikgu...

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum. Maklumat yg molek ni. abam kie nak cuba keberkesanannya la. Thanks.

    P.S. Jemputlah join SPM Fever Giveaway yang sedang berlangsung di blog Abam Kie sehingga 30 Nov 2017. Terima kasih.

    http://www.zukidin.com/2017/11/spm-fever-giveaway.html

    BalasPadam
  3. Zul dan Abam ..terimakasih awal pagi datang ke laman Sabahan Blogger ya..Ok inshaAllah akan join SPM GA Abam tu

    BalasPadam
  4. Tak nampak lagi ke mesej dari Etuza,,tak apa..teruskan usaha kita berbelog ya kawan2

    BalasPadam
  5. Mudah2an ada side income dari Nuffnang.

    BalasPadam
  6. Perkongsian yang sangat berguna :)

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.