Siapa Jahil Kemudian Riak

 Siapa Jahil Kemudian Riak

Suasana Jemaah di Masjid atau surau ketika mendengar khutbah Jumaat.
Asalamualaikum & Salam Sejahtera. Alhamdulillah bersiaran lagi di alam maya ini.

23hb Sept 2016 bersamaan hari Jumaat, memang kewajiban untuk ke Masjid tunaikan solat Jumaat dan pastinya jiwa yang gersang akan dibasahi dengan tazkirah Khutbah Jumaat oleh Khatib di mimbar singgah sana.

Ayat power ini melekat di jiwa Etuza, ayat yang amat-amat meruntun hati saya sebagai manusia biasa yang sangat-sangat akur kelemahan diri. kekurangan diri dan ketidak sempurnaan yang amat ketara dalam diri. Ketika mendengar ayat ini sahaja jiwa saya bergetar, begitu jahil diri ini selama ini. Seringkali gagal dalam mengurus diri agar menjadi orang yang tidak akan menyakiti hati orang lain. Itulah kejahilan diri ini. 

Ini lah ayat dari khatib hari ini di mimber Jumaat, " MUSUH YANG PALING UTAMA ADALAH KEJAHILAN PADA DIRI SENDIRI " Kemudian saya membaca dalam laman sosial ayat paling ringkas tetapi cukup-cukup menyentap jiwa kepada insan yang mengerti apa itu riak. " KUNCI RIAK ADALAH APABILA MERASA DIRI ITU HEBAT " 

Semoga kita terhindar dari keadaan ini. Ammin.

Pujian itu selalunya kita kembalikan kepada Allah. Kelebihan itu adalah kesempatan seketika yang Allah izinkan. Sebaiknya SYUKURI nikmat yang Allah anugerahkan. 

Gambar sekadar hiasan bukan untuk menunjuk-nunjuk..Etuza

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. subhanallah... Selama ni kita sendiri pon tak sedar perasaan tu dtg.. Subhanallah.. Terima kasih cikgu untuk perkongsian ni..

    BalasPadam
  2. semoga terhindar dari sifat itu...amin...

    cik gu etuza sihat?

    BalasPadam
  3. Terima kasih semua dan syukur jika ada manfaat entri ini

    BalasPadam
  4. Salam ziarah cikgu, semoga kita terhindar dari dua sifat buruk itu.

    BalasPadam
  5. dh jahil riak lak..adehhh..peringatan buat semua

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.