Pelaksana Adalah Semua Lapisan Masyarakat - Jauhi Penyakit

Pelaksana Adalah Semua Lapisan Masyarakat - Jauhi Penyakit

Tong Sampah bergaya yang pernah Etuza
jumpa di Keningau, sempena bulan merdeka ..

Asalamualaikum & Selamat Malam.

Terpanggil Etuza malam ini untuk usulkan satu entri berkenaan menjaga kebersihan setiap kawasan yang ada. Menjadi tugas setiap lapisan masyarakat, tanpa mengira tua, muda ,dewasa, remaja dan kanak-kanak. Golongan ini wajib untuk sentiasa menjaga kebersihan setiap kawasan.

Kawasan sekitar bandar di tempat masing-masing juga sangat diperlukan agar sentiasa bersih, baru sedap mata memandang dan tiada bau busuk menganggu udara di sekeliling. Jadilah insan yang bertanggungjawab, di mana selepas menggunakan bekas makanan buang lah ke dalam tong sampah yang disediakan, bukan main buang sahaja sesuka hati. Tong sampah memang tugasnya untuk membaham segala bentuk sampah,perkhidmatannya sangat berbakti kepada manusia. Susah juga jika tidak ada tong sampah anda di rumah. Kena beli dan kena gunaakan sebaik-baiknya.

Suatu hari Etuza terpandang seorang wanita, berjalan seiringan dengan anak-anaknya yang masih kecil.Wanita tersebut memegang plastik minuman nya,ibu itu sedut minuman menggunakan strow. Sebaik habis minuman dalam plastik, alangkah terkejutnya Etuza di hadapan ramai orang dengan mudahnya wanita itu membuang bekas plastik minuman ke di hadapannya dan berjalan dengan bangganya selepas membuang plastik minuman tersebut.

Kasihan rasanya insan sebegitu. Dan memang selalu kita nampak perlakuan demikian walau di mana. Etuza tidak pasti wanita itu pelancong ke atau tidak. Sebab membelangkang kan Etuza ketika Etuza sedang memandu. Jika ada pihak lain yang nampak kebetulan seorang pegawai pasti wanita itu akan di hadapkan ke pihak berkuasa dan dikenakan denda seperti yang terdapat dalam sing board. Cukupal ya, marilah sama-sama menjaga kebersihan bandar Keningau dan juga bandar anda berada. Betul kebersihan itu akan menjadikan bandar bersih dan jauh dari pelbagai penyakit. Didiklah diri kita agar selalu menghargai alam sekitar.

Banner ini cukup bersopan untuk memberi 
keterangan bahawa Bandar Keningau harus di jaga kebersihannya.
KITA BOLEH MELAKUKANNYA.

Catat Ulasan

10 Ulasan

  1. uncle , shahril singgah sini kejap . sorry , lately ni busy la . baru masuk uni . sambung ijazah di waktu umur 19 tahun . doakan sy supaya brjaya . can i get , ur number ? it seems hard to communicate with you using this comment box . this is my number 0199669628 . you can whatsapp me . approve je comment ni . its ok walaupun , no terdedah .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shril it's ok..kita fahama realiti sebenar kehidupan memang begitu ya..blog ni bukan sangat mendesak..apapun bagi yang rai rezeki kat blog kena updared blog..

      Padam
  2. saya suka tong sampah tu tuan..cantik dan kreatif walaupun sampah biasanya kita kaitkan dengan kekotoran

    BalasPadam
  3. Tong sampah wajib ada saudara HA..kena jaga kebersihan masa ni kan virus zika dikaitkan kini menyerang..sangat wajib ada tong sampah ya

    BalasPadam
  4. KEBERSIHAN PERSEKITARAN MMG PERLU DIJAGA BARU SEDAP MATA MEMANDANG KEINDAHAN SUASANANYA,

    BalasPadam
  5. Nampak menarik tong sampah ni... Kreatif ... Walaupun berkaitan kekotoran to msti kene nmpk cantik kan?

    BalasPadam
  6. Wkmsalam.
    Betul tu. Menjaga kebersihan persekitaran adalah tanggungjawab kita bersama.
    Sikap ini perlu ditanam dari awal kepada pelajar2 kita.

    BalasPadam
  7. Sedih bila tengok orang yang suka buang sampah merata-rata sewenangnya. Seolah-olah tiada kesedaran.

    BalasPadam
  8. Cantik tong sampah belang-belang tu.

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.