Rindu Hendak Tanam Rumput Lembut Hijau Ini

Rindu Hendak Tanam Rumput Lembut Hijau Ini

Hijauan bunga di laman Etuza pada tahun 2010
Asalamualaikum semua.

Etuza kali ini,sebelum klik blog milik sendiri, Etuza klik lanskap rumah orang kampung. Terpampanglah banyak lanskap halaman rumah kampung. Dalam klik klik itu, tiba-tiba hati berbunga untuk klik laman Pesona Etuza Warna-Warna Kehidupan. Itu merupakan blog pertama Etuza yang hingga kini tidak dapat log in kerana lupa pasword gmail Etuza. Sayang juga blog ini tidak bertuan, sedangkan telah di urus sejak 2009 jika tidak silap Etuza.

Laman Pesona ( Klik Pesona ) blog sebaris dengan banyak lanskap laman rumah kampung. Inilah hasilnya sesebuah blog boleh menjadi sumber rujukan kepada ramai orang di luar sana.

Baiklah, sebenarnya Etuza teringin sangat hendak menanam bunga rumput seperti dalam gambar di atas. Rerumput hijau dalam pasuan itu sesungguhnya milik Etuza di laman pada tahun 2010. Sayang sekali rerumput lembut ini semakin pupus di laman. Namun ada kalibat bunga rerumput hijau ini apabila Etuza mulai rajin menyiram pagi petang bunga di laman Etuza. 

Tidak Mantain Menjaga Bunga Atau Menanam Benih Bunga2an.

Inilah faktor utama Etuza tidak mantain menanam bunga2an dan menjaga bunga2an seperti orang lain. Kini Etuza terfikir dalam usia seperti Etuza perlunya untuk mantain menjaga laman dan menanam bunga2an agar tidak akan pupus. Cuba tengok kehijuan dalam gambar, sangat segar memandang dan melihatnya kan. Namun kini, diabadikan dalam blog sahaja. Tidak seperti ini lagi laman ( Lanskap Laman ) milik Etuza. Apatah lagi masa sekarang ini musim kemarau melanda. Gersang dan kering layu semua bunga ditengahari. Semoga niat Etuza hajaukan laman akan berjaya dengan izinNya. Amin.

Banyak kebaikan bercucuk tanam di halaman rumah sebenarnya, boleh keluar peluh serta badan rasa ringan dan sihat. Lenguh2 badan memang terasa tetapi ianya bagaikan kesan badan bekerja di siang hari di laman rumah. Menyiram, membersihkan rumput di pasu dan menyusun kayu atau batu-batuan agar pandangan lebih menarik. Rasa segar kembali badan apabila seperti bersenam dengan aktiviti bercucuk tanam di halaman rumah.
Amin.

Catat Ulasan

21 Ulasan

  1. Assalam mmg ralit kalau berada di laman yg dipenuhi bunga2 n tanaman kita cikgu damai hati kita dibuatnya...musim kemarau ni kena rajin siram kalau xsyg pokok2 mati kering..

    BalasPadam
  2. Cikgu..rasanya password tu boleh reset semula..maaf kalau PC silap...memang indah bila rumah kita dikelilingi tumbuhan hijau..lagi lagi bila bangun pagi...segar mata lihat kehijauan.

    BalasPadam
  3. macam mana boleh lupa password tu cikgu... hiihihih... tanam bunga ni satu terapi untuk mata jgk cikgu. Sekali dgn cantik ciptaan Allah.. :D

    BalasPadam
  4. Belakang rmh saya hijau dgn hutan, segar je udara pagi dgn cahaya matahari, bunyi reriang, cengkerik.
    Kesibukn mmg membataskan kita melakukan suatu yg yg kita suka.

    BalasPadam
  5. jarang2 ditemui org lelaki yg gemar menanam bunga ni..tahniah cikgu..

    BalasPadam
  6. sejuk mata memandang kalau laman kita dihiasi pokok2 hijau..pokok bunga

    BalasPadam
  7. bagusnya.. berkebun ni...

    pstttt.. terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #22. maaf mia baru sempat nak blogwalking.

    blog ini tersenarai dalam http://www.mialiana.com/2016/01/senarai-url-blog-22.html

    pemenang diumumkan kat http://www.mialiana.com/2016/02/pemenang-bertuah-url-blog-22.html

    BalasPadam
  8. assalamualaikum etuza...cantik menghijau halaman rumah...sedap mata memandang...:)

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum cikgu etuza, selamat berkenalan.
    Sayangnya rumput cantek tu hampir pupus. Zarith pun suka gardening. Boleh dikatakan 'green hand' juga. Teringin nak ada rumah yang ada laman untuk bercucuk tanam

    BalasPadam
  10. seronok tengok cikgu etuza rajin tanam pokok

    BalasPadam
  11. kalau MV tak berapa nak jadi kalau menanam ni

    BalasPadam
  12. Laman yg penuh tumbuhan dan bunga2 dan dijag dgn baik boleh memberi ketenangan kpd minda. Minda tenang, jiwa segar jasd pun sihat... :)

    BalasPadam
  13. Malangnya rumah ku tak berlaman cikgu....So agak membataskan. Tp sebenarnya saya kurang minat tanam menanam ni cikgu. Kurang suka mengurus. Macamana tu?

    BalasPadam
  14. cikgu ni memang suka bertanam kan , tapi bagus la

    BalasPadam
  15. hmmm... mia ada berita best ni..

    psssttt.. tahniah... http://www.mialiana.com/2016/02/carta-pengkomen-tegar-2015.html

    BalasPadam
  16. ada laman rumah yg luas baru best nk bercucuk tanam

    BalasPadam
  17. Sebelum ini laman rumah kami yang seciput tu ibarat hutan simpan tapi sekarang ini bagaikan taman mini, macam2 ada, tiba2 en. suami rajin pula berkebun walaupnn dia langsung tidak punyai asas memegang cangkul, hi3

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.