Manfaatkan Batang Pokok Belimbing Depan Rumah Etuza

Manfaatkan Batang Pokok Belimbing Depan Rumah Etuza

Manfaatkan Batang Pokok Belimbing Depan Rumah Etuza

Batang pokok belimbing di potong nipis. Unik dan keras.

 Asalamualaikum Dan salam Sejahtera Semua.


Pokok belimbing depan rumah Etuza, kini ditebang bagaikan di pancung tanpa belas kasihan lagi.Etuza tanam depan rumah, sebab masa Etuza beli benih buah belimbing dalam bayung, kata pakcik yang menjual benih belimbing kepada Etuza, katanya dalam tempoh beberapa tahun akan berbuah. Etuza tanamlah depan rumah dengan harapa akan cepat membesar dan berbuah.

Dalam satu setengah tahun memang betul berbuah dan buah besar-besar, tetapi lepas tu pokok belimbing kemudian berbuah lagi tetapi biuah keci dan semakin lebat. Sepanjang tahun berbuah. Kini 2016 pokok belimbing ini semakin besar batang pokok. Semakin rimbun ranting, Etuza ambil keputusan tebang dan manfaatkan batang pokok belimbing ini. Hasilnya ini lah seperti dalam gambar.

Hasil Dari Batang Pokok Belimbing.

1. Etuza jadikan tempat duduk dua batang ( STOL)
2. Etuza jadikan kaki untuk kerusi panjang 
3, Kayu nipis seperti dalam gambar. Di letangkkan pada tempat duduk pada rak besi terbuang.
4. Ranting-ranting pokok belimbing Etuza jadikan tempat berpaut pada bunga -bungaan di laman. Khasnya bunga kertas. Etuza pacakkan agar ranting bunga kertas tegak ke atas.
5. Beberapa batang di potong nipis Etuza gunakan untuk letak pasuang bunga.

Batang pokok belimbing tempat duduk  di laman Etuza

Ketahanan batang pokok belimbing ini Etuza tidak dapat pastikan. Cuma batang pokok belimbing ini keras dan corak cantik. Harap tahn lama dan suatu masa Etuza akan cat menggunakan varnis agar lebih terjaga dan tahan.

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

11 ulasan

make use of nature. bagus!

RAJIN CIKGU ETUZA MEMPELBAGAIKAN KEGUNAAN KAYU BELIMBING...KALAU KAYU JENIS KERAS AKAN TAHAN LAMA...

Wah jimat nie...tapi lebih kepada kreatif kan...
Kalau ibu cik akak..sudah pasti jadi kayu api..hahaha

Sayangnya Cikgu tebang pokong belimbing..

Belimbing biasa @ belimbing buluh?

Kreatif juga cikgu ni....

Betul tu cikgu...kalau varnis tahan lama sikit..tak dimakan bubuk or anai2

berguna juga batang pokok ini....

Cantek kalu pandai buat kan..

Wahhh kreatif ni... menarik... :)

tengok gambar batamg belimbing teringat saya pada batang pohon kelapa dam mempelam kat rumah rumanya macam tu la, ayah buat tempat ketuk tulang masa rasa kurban

besar betul pokok nya...kenapa di tebang ka masih keluarkan hasil

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (430) Ceritaku (417) Berita (380) Agama (363) Dunia Blog (326) Promosi. (300) Doa (292) Tips Blog (265) Info Lelaki (264) Pengalaman (234) Anak (210) Nasihat (205) Pendidikan (200) Rasa Bahagia (181) Kasih sayang (178) Berita Keningau (167) Hadiah (148) Pelancongan (129) Gambar (120) Alam Semulajadi (116) Ekonomi (102) Segmen (101) Sejarah (101) Keluarga (83) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (62) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (42) Resipi (41) Cari Makan (37) Motivasi (35) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Percutian (25) Masyarakat (22) Haiwan (21) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Kucing (19) Perkahwinan (19) Tips (19) Seni (18) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Majlis Kahwin (8) Lanskap (7) Lirik Lagu (7) Hari Jumaat (6) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Anak Buah (2) Banjir (2) Buah (2) Takziah (2) Makanan (1) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger