Bambu Khazana Alam Semulajadi. Siapa Kreatif Pasti Hasilan Baik

Bambu Khazana Alam Semulajadi. Siapa Kreatif Pasti Hasilan Baik

 Bambu Khazana Alam Semulajadi. Siapa Kreatif Pasti Hasilan Baik


Batang Bambu Yang Telah Di Potong  
Asalamualaikum.

Terpanggil untuk kongsikan kepada anda semua betapa berharganya pokok buluh atau bambo kepada kita semua. Pokok buluh bambo merupakan khazana alam yang sebenarnya amat mahal dan produk kualiti bagi digunakan sebagai alat rekreasi serta alatan lain.

Di Sabah khasnya Keningau masih boleh dikatakan kaya dengan pohon buluh yang masih melata di merata tempat. Dan di tempat Etuza juga ada di kawasan kebun tumbuh tinggi dan rimbun sekali. Buluh atau bambo yang ada dalam gambar itu merupakan buluh di laman Etuza. Adalah kegunaannya dan perancangan Etuza untuk membentuk beberapa sudut hiasan berasaskan bambu di laman Etuza. InshaAllah jimat kos dan agak tradisional lah nanti kelihatannya. Anda tunggu hasilan yang Etuza cuba tampilkan dengan menggunakan buluh atau bambo.

Kegunaan buluh atau bambo ini banyak sekali. Memang hebat kegunaan buluh ini. Antara nya ialah seperti pondok dalam gambar dan hiasan pada tempat duduk di laman seperti gambar Etuza di Kyoto Jepun. Cuba perhatikan keunikan buluh tersebut. Boleh di varnis dan di cat. Tidak hairan jika buluh ini jika yang pandai rajin dan kreatif boleh menjadi kaya dengan menggunakan produk buluh bambo.Anda ada buluh bambo ha inilah masa cuba manfaatkan masa mengambil bambu dan hasilkan satu kegunaan kelebihan bambo menurut anda. Selamat mencuba.


Inilah salah satu contoh pondok rekreasi berasaskan bambu.
( Gambar di ambil di SMK Agama Keningau, Sabah )

Satu contoh bagaimana cara gunakan bambu hiasan..
( Gambar Etuza di Kyoto Jepun - Di Bambo Garden Jepun )

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

20 ulasan

Assalamualaikum cikgu..

Buluh selain banyak kegunaan..buluh juga tahan lama...

Cuti raya cina..kemana makan angin cikgu..

Wah memang banyak kegunaannya...guna utk masak ayam pansuh...nyummy sedap

buluh boleh dijadikan pelbagai barangan bernilai kalau rajin n kreatif mengusahakannya.

saya sempat tinggal dengan Opah semasa kecil dulu. Rumah di perbuat dari buluh.

air di alirkan dari gunung ke pelantar rumah menggunakan buluh...

betapa damainya...

Ada juga yang buat rumah dengan guna bambu, sangat cantik..:)

Assalamualaikum wbt.

Bagus entry cikgu kan.. senang nak buat rujukan nanti.

singgah sini ye pakcik ..

Wasalamualikum Ena..terima kasih ya..datang lagi ya

Wasalamualikum Ena..terima kasih ya..datang lagi ya

Terima kasih Shahril..datang lagi ya

Kreatif... mmg bnyk manfaat buluh tu kan. Tengok gambar cikgu Etuza di Jepun tu... org jepun sgt mahir mengambil peluang hiasan guna buluh tu. Nampak ekslusif... :)

Kreatif... mmg bnyk manfaat buluh tu kan. Tengok gambar cikgu Etuza di Jepun tu... org jepun sgt mahir mengambil peluang hiasan guna buluh tu. Nampak ekslusif... :)

yang best..bila buat pondok pakai batang buluh...wahhhh...teringat time kat kampung.....sekarang dah jarang jumpa.....

Buluh memang unik..

Kalau dok dalam pondok berdindingkan buluh, sejuk jer rasa

kalau kreatif mmg cantik hasilnya

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (451) Ceritaku (439) Agama (393) Berita (390) Dunia Blog (341) Promosi. (320) Doa (316) Info Lelaki (279) Tips Blog (273) Pengalaman (246) Anak (232) Pendidikan (220) Nasihat (212) Kasih sayang (196) Rasa Bahagia (187) Berita Keningau (185) Hadiah (163) Pelancongan (143) Alam Semulajadi (130) Gambar (124) Sejarah (113) Ekonomi (111) Segmen (108) Keluarga (99) Blog (79) kesihatan (75) Tentang lelaki (74) Isu Semasa (59) Cinta (56) Rumah tangga (53) Tumbuhan (52) Bunga (45) Resipi (41) Motivasi (39) Cari Makan (38) Nilai Moral (36) Budaya (35) Percutian (34) Award (31) Masyarakat (31) Herba (30) Sahabat Blog (29) Sajak (28) Haiwan (26) Harijadi (26) Promosi Nuffnang (26) Perkahwinan (22) Kucing (21) Artis (20) Rasullah SAW (20) Seni (19) Tips (19) Sukan (18) Sekolah (14) Iklan (11) Makanan (10) Petua (10) Kalender (9) Lanskap (9) Majlis Kahwin (9) Bulat (8) Lirik Lagu (8) Hari Jumaat (7) Elken (6) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Grafik (4) Anak Buah (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Banjir (2) Buah (2) Hari Raya (2) Restoran (2) Takziah (2) BRIM (1) Cuaca (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger