Pesona Pelbagai Anggerik Di Taman Pertanian Sabah ( Tenom ) #3

Pesona Pelbagai Anggerik Di Taman Pertanian Sabah ( Tenom ) #3

ha sehati sejiwa tak Etuza dan mama tu..baju bercorak putih hitam kan
tak tau lah tiba2 sama corak baju..cuma baju lelaki lainlah style kan..hehehhe..
( Moral- kadangkala ada kebetulan tanpa disangkakan)

Asalamualaikum & Salam Sejahtera Semua.

Kita bertemu lagi dalam laman maya yang amat menyeronokkan. Kali ini blog Etuza mempersembahkan pesona bunga orkid ( anggerik ) yang terdapat di taman Pertanian Sabah. Satu tempat yang sangat menarik di Daerah Tenom ( Pedalaman Sabah ) Tenom berada tidak jauh dari Keningau. Dari Pekan Tenom hanya 15KM perjalanan maka sampailah anda di Taman Pertanian Sabah ( Tenom ) ini.

Uniknya PSTT ini ada satu lokasi yang hanya memperlihatkan kita dengan pelbagai bunga orkid ( anggerik). Apa lagi nak di buat selain melihat depan mata kuntuman bak baldu bunga - bunga orkid. Menuju ke sini kami di bawa dengan menaiki train yang di pandu oleh Pegawai bertugas di Taman Pertanian Sabah pada pukul 12.30 tengahari.Sepanjang jalan kita akan menikmati tamparan udara segar membelai,banyak keajiaban keunikan di TPST ini. Semua menarik. Memang hebat dan tidak rugi lah ke sini. Amat berbaloi. Train yang kami naiki seperti dalam gambar. Hahaha bukan Etuza yang pandu ya. Just gambar sahaja hendak kongsi dengan anda.

Dalam taman orkid ini, kali ini tidak nampak pula rama-rama. Agaknya rama-rama balik beradu kan. Sebab tengah panas terik. Tapi tidak rasa kepanasana mala amat menarik dan nyaman sangat. Lepas tu nampak ada pancuran air pada celahan batu diukir. Ha kami ambil lah gambar kenangan berada di Perdu Batuan yang unik itu. Kena tunggu giliran ambil gambar, pelancong dari tempat lain ramai bersama kami. Ada dari Sandakan, Sabah, dari Johor, dari Kota Kinabalu dan ada dari Ranau, Sabah. dari Keningau team atau family Etuza sahaja yang ada bersama. Tiada yang Etuza kenal...tetapi kami semua saling berinteraksi berbual dan bertanya asal dari mana, itu yang Etuza tahu ada dari Johor mari datang. Huuu!! jauhnya dari Johor pasti naik flight.Ada seorang tu muka seperti muka admin blog Hainom Okje. Rasanya lah..nanti awak tengok ya.Hahaha lupa lah tanya nama geng melawat di TPST.

Ok lah mari tengok orkid, nak besar nanti loading lambat. Etuza kecik kan agar cepat kerja dan anda nampak pelbagai jenis corak dan kecantikan orkid ini. Ok jemput scrol lah ke bawah.Selamat menikmati dan cuci mata ya dengan lihat orkid2 ini. Klik juga SINI dan SINI tau.















Catat Ulasan

9 Ulasan

  1. cantik kan..subahanallah..inilah kasih sayang Allah kepada kita..kita yakni manusia wajib memuju kebesaran Allah..ciptakan keindahan alam kepada kita

    BalasPadam
  2. Cantiknya pelbagai bunga anggerik tu.

    BalasPadam
  3. cantik sungguh orkid2 di situ tak berkelip mata mandangnya.

    BalasPadam
  4. Adeh... kalau dekat, mahu juga saya pergi selalu nih! Memang terpikat dengan kuntuman bunga orkid tu... Sungguh nikmat dan menyegarkan tatkala melihat keindahan ciptaan Ilahi ini. Subhanallah..

    BalasPadam
  5. Wowwww ada pelanduk 2 serupa, untunglah, mungkin hainom okje yang benar & sebenarnya kot, mana tau dia makan angin hingga ke Tenom..

    Erkkkkk muka admin Diari Hidupku Cikgu x jumpa k?

    BalasPadam
  6. Fuh taman yang sangat mengujakan..:)

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.