Kisah Orang Wara'q Pilihan 9 & 10

Kisah Orang Wara'q Pilihan 9 & 10

Asalamualaikum Semua.

kisah 9.

Adalah diertikan bahwa pada kaki seorang wara' ada bisul.Menurut pendapat doktor bedah kalau kakinya tidak dipotong, penyakitnya mungkin membawa maut . Ibunya mencadangkan supaya pembedahan dilakukan sedang dia khusyu' bersolat. Ini dilakukan dan dia tidak merasa sakit barang sedikitpun.

kisah 10

Adalah diertikan bahwa seorang sayyed terus menerus bersolat selama 12 hari dengan satu wudhu' . Selama 15 tahun beliau tidak membaringkan dirinya di tempat tidur. Juga beliau bertapa berhari-hari lamanya di mana beliau tidak makan suatu apapun.

    Peristiwa-peristiwa yang seumpama ini banyak sekali didapati di kalangan ahli-ahli mujahadah, yang bercita-cita bagi berhasrat untuk mendapatkan darajat mereka itu, adalah suatu perkara yang anih lagi sukar dicapai kerana sememangnya Allah S.W.T menciptakan mereka untuk mujahadah yang demikian itu.

     Jika seandainya seseorang daripada mereka yang dirinya sentiasa sibuk dengan urusan-urusan agama dan di samping itu juga dengan urusan -urusan dunia diikuti dengan jalan mujahadah yang mengkagumkan , maka janganlah kita mengikutinya , kerana ianya suatu perkara yang luarbiasa.

      Bersama-sama lah kita berfikir sejenak setelah membaca kisah - kisah orang wara'q ini. Mampu kah kita sebegitu, sesungguhnya orang wara'q ini telah tinggalkan kenikmatan Dunia yang bersifat sementara. Dan keyakinan begitu mantap bahawa alam akhirat yang dijanjikan oleh Allah menjadi dambaan mereka. Hebatnya iman dan taqwa orang yang wara'q ini. Subahanallah.Semoga kita mampu kekalkan keimanaan kepada Allah.

Sumber Rujukan: Buku Fazaile-Amal -Himpunan Kitab-Kitab Fadhail. Oleh Fazal Mohammed Bros.( Semuah kisah orang wara'q 1 hingga 10 - di rujuk dalam buku ini)

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Hebatnya mereka... solat sya ntah la berapa rakaat yg kusyuk agaknya... :(

    BalasPadam
  2. Subhanallah , itulah iman orang terdahulu, kalau diri sendiri, dalam banyak banayk rakaat ntah berapa Allah terima

    BalasPadam
  3. Begitu hebat orang yang khusyuk dalam solat.

    BalasPadam
  4. Subhanallah..

    bermuhasabah diri seketika

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.