Kisah Kehidupan Orang Wara'q, Kisah 8

Gunung Kinabalu , hiasan blog hari ini
 Kisah Kehidupan Beberapa Orang Waraq, Kisah 8


Siri Saqti (rahamatullahi 'alaihi ) menceritakan hal seorang wanita lagi,berkata bahawa apabila dia berdiri lalu bersolat Tahajjud, dia akan berdoa. " Ya Allah! Syaitan itu adalah makhlukMu.Kau berkuasa penuh atasnya, dia melihat daku dan daku tidak dapat melihatnya. Kau melihatnya dan berkuasa atas segala gerak-gerinya padahal dia tidak berkuasa atasMu.Ya Allah! Jauhilah maksiat yang dia ingin ku membuatnya. Balasilah kesalahannya kalau dia memilih hendak menyalahi daku. Ku pohon perlindunganMu dari kejahatannya dan dengan pertolonganMu daku harapkan."

Selepas itu dia akan menangis bersungguh-sungguh.Dan akibatnya matanya buta sebelah.Orang-orang menasihatinya agar dia berhenti dari selalu menangis supaya mata  yang sebelah lagi itu tidak akan buta.Dijawabnya bahawa kalau ditakdirkan ia menjadi mata syurga, Allah akan berikan padanya yang lebih baik dari itu tetapi kalau ia adalah mata bagi neraka, maka lebih awal butanya adalah lebih baik baginya.

Kesimpulan, begitu sekali doa wanita waraq ini. Sungguh hebat jiwa raga wanita ini menyatakan kehambaan kepada Allah yang maha kuasa ke atas segala sesuatu. Allah itu maha mendengar mala belum terdetik di sudut hati kita Allah sudah tahu apa dalam hati dan minda kita. Subahanallah...mampukah sebegitu umat Nabi Muhammad saw masa kini. Mampukah begitu hebat menangisi segala dosa dan noda hitam yang pernah memalit hati kita. Allah hu akhbar.Satu perkongsian dari pembacaan Etuza.
Rajin membaca luas pengetahuan kita..
" Ya Allah ampunkanlah dosaku, dosa kedua ibubapaku dan semua orang Islam yang masih hidup atau yang telah mati." Amin.

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. assalam...seorang wara' yg soleh moga dicontohi.

    BalasPadam
  2. Kisah yg penuh pengajaran... TQ sharing ya cikgu:)

    BalasPadam
  3. Terima kasih di atas perkongsian ini..

    BalasPadam
  4. Semakin banyak cerita begini semakin ingin perbaiki diri ke arah yang lebih baik..tq cikgu

    BalasPadam
  5. Jauh sungguh bezanya dengan tahap keimanan kita..

    BalasPadam
  6. Suka membaca kisah-kisah orang waraq di blog Etuza..teruskan perkongsian

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.