Khazana Di Olah - Menurut Pemikiran Etuza - Jawapan Untuk Umi Alya.

Khazana Di Olah - Menurut Pemikiran Etuza - Jawapan Untuk Umi Alya.


Asalamualaikum ..

Bunga berdaun halus dan hijau serta menutupi dinding salah sebuah Dewan di TPST ini bukan buatan manusia ya, bukan bunga plastik yang ada dijual di supermakert, tetapi bunga merayap atau bunga berakar memanjat hingga membentuk seperti baldu melekat pada dinding di pintu Dewan ini. Kiri kanan ada seperti mengapit pintu masuk ke dalam Dewan di TPST. Segar sekali mata memandang. Inilah uniknya di TPST. Berbagai khazana alam di olah. 

Khazana Alam Di Olah

Bermaksud ( menurut admin blog ) tumbuhan seperti bunga - bungaan atau rerumput yang di tanam di satu tempat, dijaga di siram dan apabila tiba masa dedaun menjadi rimbun akan dibentuk mengikut citarasa pereka itu. Lalu akan terbentuk lah satu susunan yang sangat menarik apa bila khazana semulajadi itu di olah oleh tangan manusia. Di olah selain itu bermaksud perbuatan atau kerja sesuatu seperti bentuk dan kedudukan asal  diubah suai dari keadaan yang tidak menarik kepada keadaan yang lebih menarik hingga sedap mata memandang. ( Ditujukan kepada Umi Alya dan anda semua) 

Penerangan lebih jelas ( sila cari dalam kamus- Etuza belum merujuk kamus) agar lagi membantu pemahaman. Khazana di olah itu kata-kata Etuza yang ada kaitan dengan berbagai tumbuhan di Taman Pertanian Sabah ( Tenom ) di susun cara penanaman yang tepat dan dijaga hingga mampu menarik pelancong dari luar negara ke Sabah. 

Antara yang di olah ialah pada gambar di atas, ada Etuza menyentuh bunga melekat pada dinding Dewan di TPST. Jika bukan tangan manusia memindahkan lalu menanam di tepi Dewan itu maka bunga melilit melekat ini pasti akan bergayut pada apa juga pepohon yang dekat dengan bunga ini. Hebatnya tumbuhan ciptaan Allah dan istemewanya akal manusia mampu mengolah secantik yang difikirkan. Harap ada yang lebih arif tampil memberitahu. harap maklum.

Sebelum undur diri, Etuza titipkan kepada anda buah tangan yang Etuza beli untuk anak-anak dan mama. Uniknya  perhiasan sekadar dipandang, memuaskan mata memandang. Tetapi lihat kelebihan peralatan itu, jika bermanfaat apa salahnya beli untuk insan tersayang.

Etuza beli bakul, tabung bertutup magnet, magnetik serta beg perempuan untuk anak gadis Etuza. Cantik kan..




haha tak minat beli itik tak bernyawa..
bagus beli yang bernyawa kan..hahaha..letak balik lah..
awas jangan pecah pula...

Catat Ulasan

16 Ulasan

  1. Jap2 Cikgu, sy buka kamus dewan..

    BalasPadam
  2. Bukankah Di Olah Khazana adalah nama tempat? Maklumlah seumur hidup, belum pernah ke sana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu perbuatan mengubah suai ..kerja ubah lalu kawasan tersebut menjadi cantik..contohnya..tempat rata, semak berumput..bersihkan dan buat kolam..tanam bunga2an maka kawasan itu dikatakan telah di olah oleh manusia...manakala khazana itu umpama bunga semulajadi..khazana alam..

      Padam
  3. Cantiklah beg hitam, pasti mama punya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Azie yang minta beli, bakul tu iya untuk mama, cash RM 140 semua..tak apa untuk blogger pun ada tu Umi

      Padam
    2. Dah ada dlm entri tp sy terlepas pandang, maklum baca sepintas lalu tadi..

      Padam
  4. rumputrumpai yg diolah begini perlu dijaga rapi agar segar subur n elok lanskap yg direka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu PI..di tanam balik agar tak lupus kan

      Padam
  5. Sungguh kretif siapa yang menggubah pokok tersebut sehingga menutupi dinding tersebut! Cantik, indah dan unik sekali apabila sumber semulajadi dijadikan hiasan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu BM kreatif..penjagaan yang istiqomah ni hingga menjadi begitu unik..

      Padam
  6. khazanah kita pun tidak kurang hebatnya kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. berbagai khazana sebenarnya ada di negara kita niRai Ahmad

      Padam
  7. kekadang, khazanah kerjatangan tempatan tidak dighairahi oleh anak negeri sendiri sebaliknya mengagumkan pelancong dari luar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada kebenarannya..orang kita jarang hargainya tetapi pelancong tu yang ramai datang..

      Padam
  8. Rasanya sangat cantik kalau buat deco untuk rumah sendiri kan cikgu etuza..:)

    BalasPadam
  9. Sure seronok mereka cikgu,bukan saja dpt berjalan dapat pulak ole ole untuk dibuat kenangan hihi

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.