Gaji Pokok Pekerja Pastikan Hak Anda

Gaji Pokok Pekerja Pastikan Hak Anda

 Asalamualaikum & Salam Sejahtera Semua

Gaji Pokok Pekerja Pastikan Hak Anda
Gaji Minimum Kebangsaan telah berkuat kuasa untuk kebaikan semua!
gambar di copy dari portal gaji minimum
Dasar gaji minimum telah meningkatkan gaji pokok semua pekerja ke kadar minimum sebanyak RM900 di Semenanjung Malaysia dan RM800 di Sabah, Sarawak dan Labuan. Ini bermakna sebagai seorang pekerja di Malaysia, anda berhak untuk mendapat gaji pokok minimum.
Dalam kajian yang dilakukan admin blog Etuza, mendapati telah dikuatkuasakan arahan menerusi Portal gaji Minimum pekerja di Sabah telah ditetapkan sebanyak RM800 dan di Semenanjung bermula gaji pokok RM 900. Kepada pekerja walau di bidang apapun sekalipin anda sebagai pekerja angkat barang di stor sebuah supermakert atau di kedai kecil andai anda bekerja di tempat tersebut pastikan hak anda gaji minimum ialah RM800 atau RM900 mengikut tempat anda berada. Semoga anda tidak dijadikan pekerja yang ditipu dengan gaji yang tidak sama dengan tetapan gaji sebenar. Jika ini berlaku anda boleh membuat aduan kepada pihak berkuasa. 

Seperkara lagi yang harus pekerja tahu ialah potongan dari KWSP. Anda harus tahu berapa yang telah disalurkan oleh majikan atas nama daftar anda di KWSP. Pekerja harus tahu kerana ini adalah hak anda yang sangat penting. Diharapkan majikan tidak curi tulang pekerja kerana tindakan sebegitu amat ditegah, pastikan majikan membayar upah kepada pekerja mengikut tarikh perjanjian majikan dan pekerja untuk menerima upah atau gaji anda.
Penundaan telah diberikan kepada ahli-ahli organisasi tertentu dan syarikat individu seperti yang ditetapkan olehPerintah Gaji Minimum (Pindaan) 2012Perintah Gaji Minimum (Pindaan) 2013Perintah Gaji Minimum (Pindaan) (No.2) 2013 dan Perintah Gaji Minimum (Pindaan) (No.3) 2013. Perintah Gaji Minimum 2012 adalah tidak terpakai kepada perantis dan pekhidmat domestik (cth., pembantu rumah, tukang kebun, pemandu peribadi) seperti yang ditakrifkan di bawah Seksyen 2 Akta Kerja 1955 [Akta 265]Seksyen 2 Ordinan Buruh Sabah [Bab 67] dan Seksyen 2 Ordinan Buruh Sarawak [Bab 76]. Sumber dari Portal gaji Minimum 
Gaji Pokok Pekerja Pastikan Hak Anda.Lihat Jadual
KADAR GAJI MINIMUM
KAWASANBulananMengikut JamHarian
(Seperti di dalam Garis Panduan Pelaksanaan Perintah Gaji Minimum 2012)
Bilangan hari kerja setiap minggu
654
Semenanjung MalaysiaRM900RM4.33RM34.62RM41.54RM51.92
Sabah, Sarawak dan LabuanRM800RM3.85RM30.77RM36.92RM46.15
Dasar Gaji Minimum juga meliputi pekerja yang dibayar secara upah ikut kerja, tan, trip perjalanan atau komisyen. Majikan adalah dikehendaki untuk menambah gaji pekerja-pekerja ini sekiranya pendapatan mereka tidak mencapai RM900 sebulan di Semenanjung Malaysia dan RM800 di Sabah, Sarawak dan Labuan.Sila klik SINI rujukan bersama.

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

15 ulasan

Gaji sekarang nampak je besar..tapi tu lah..mana cukup untuk belanja..hihi..

great
singgah pagi isnin

ASSALAM...GAJI MINIMUM SEPATUTNYA LBH TINGGI LAGI SEIRING DGN KOS SARA HIDUP YG TINGGI MASAKINI.

Gaji besar atas kertas tapi yang sebenarnya berlaku jauh panggang dari api..

kena hati2 banyak agen kan..so manfaatkan gaji bebaik2nya SP..

betul setuju..masa sekarang pekerja bias harus di beri kenaikan sepatutnya..apa pun ada BRIM boleh bantu tu PI

terima kasih ingatan anum ni

semuanya mahal kan C A..

Ada saya buat risikan kepada pekerja yang mesra dengan Etuza di Hiaplee..memang kata mereka RM 800. namun ada potongan EPF katanya ..so tak full RM 800..tarikh gaji juga kata mereka tetap dan jika nak ambil barang kena tolak lagi lah gaji mereka

Kalau ada yang ditipu dan ditindas jangan teragak-agak untuk membuat laporan. Perlu simpan segala bukti

RM800 dengan kos sara hidup kini, sesuai ke??

Untunglah mereka ye cikgu, kalau dulu sikit, dah bertambahlah sekarang. Majikanlah pening hihi

Sakit nya tuh disini ...duit oh duit

gaji minimum 800 - 900 tu mmg x cukup...2 hari je boleh habis

harga itu naik transport naik, tol naik..apa yg tggal

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (430) Ceritaku (417) Berita (380) Agama (363) Dunia Blog (326) Promosi. (300) Doa (292) Tips Blog (265) Info Lelaki (264) Pengalaman (234) Anak (210) Nasihat (205) Pendidikan (200) Rasa Bahagia (181) Kasih sayang (178) Berita Keningau (167) Hadiah (148) Pelancongan (129) Gambar (120) Alam Semulajadi (116) Ekonomi (102) Segmen (101) Sejarah (101) Keluarga (83) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (62) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (42) Resipi (41) Cari Makan (37) Motivasi (35) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Percutian (25) Masyarakat (22) Haiwan (21) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Kucing (19) Perkahwinan (19) Tips (19) Seni (18) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Majlis Kahwin (8) Lanskap (7) Lirik Lagu (7) Hari Jumaat (6) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Anak Buah (2) Banjir (2) Buah (2) Takziah (2) Makanan (1) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger