Sahabat Atau Kenalan Kah Kita?

Sahabat Atau Kenalan Kah Kita?

Sahabat atau kenalan kah kita?

Dalam Bahasa Melayu terdapat istilah berbeza untuk kawan.Dan mungkin sesorang itu mempunyai ramai kawan.Tetapi antara kawan-kawan itu siapakan yang menjadi sahabat?.Sahabat itu mungkin lebih rapat hunungannya dan kawan pula lebih umum dalam sebuah perhubungan.

Bagaimana masyarakat Melayu menggunakan Istilah ini, mari kita tengok secara ringkas dan mudah di fahami. Sumber ini dari Kamus Dewan.

Sahabat sebenar yang sering bersama dalam gembira dan duka..
ketika sihat dan sakit...selalu bersama dalam solat...mampu kah seperti
buah rambutan itu..di ranting yang sama...

1. Kawan : Sesorang yang berada bersama-sama pergaulan sehari - hari.

2. Teman : Seseorang yang bersama-sama melakukan sesuatu perbualan dan bermain.

3. Taulan : Kawan, teman, sahabat, rakan, handai.

4. Rakan : Seseorang yang berada dalam sama persatuan, sepermainan atau sekerja.

5. Sahabat : Teman dan kenalan , Pengikut Nabi S.A.W.

Di manakah kedudukan kita ketika ini. Pastinya kita amat-amat mengimpikan agar menjadi SAHABAT Nabi Allah Muhammad SAW. Semoga kita selalu berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW.

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

18 ulasan

Semoga sama sama menjadi sahabat

Assalamualaikum.......Wah...jelas maksud dan pengertiannya...siap dengan contoh... macam kelima-lima tu ada saja...tapi yang kelima tu lagi besar pembuktian diperlukan....

Sapapn x psti kedudukan saya di mana??

kita ramai kawan, Ya moga kita dapat menjadi sahabat Nabi Muhammad saw

assalam...terima kasih perkongsiannya cikgu..perkenalan kita bermula sebagai kawan kemudian rakan dan teman seterusnya bersahabat

perkongsian yang baik cikgu etuza

kalau jadi sahabat rasulullah memang diidamkan semua orang

kawan ramai.. sahabat x ramai..:)

Selamanya ni saya ingat semuanya sama saja, terima kasih atas pencerahan cikgu...

Semoga kita semua tergolong dlm kalangan sahabat..:)

Semoga terus menjadi sahabat walaupun di alam maya.

Siapa pun kita.
Yang penting ikhlas dalam persabahatan ataupun sebagainya

Pergh....susah jugak tu cikgu nak pilih kedudukan diri sendiri tu dimana?

Terima kasih lebih jelas maksud penggunaannya.

setiap satu perkataan nampak sama tapi bebeza makna nya, kita yang nilai

Sedangkan buah rambutan juga bisa jadi sahabat, inikan pula kita manusia berakal kan. Apa pun bukan senang nak dapat sahabat sejati kan cikgu etuza..

Kawan mudah dicari..sahabat 1 dlm sejuta

sahabat sukar dicari.. jadilah sahabat yag baik, insyaAllah kita juga akan mendapat sahabat yang baik juga..

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (436) Ceritaku (420) Berita (381) Agama (370) Dunia Blog (326) Promosi. (300) Doa (296) Info Lelaki (267) Tips Blog (265) Pengalaman (235) Anak (213) Nasihat (205) Pendidikan (205) Rasa Bahagia (183) Kasih sayang (182) Berita Keningau (176) Hadiah (151) Pelancongan (131) Alam Semulajadi (120) Gambar (120) Sejarah (106) Ekonomi (102) Segmen (101) Keluarga (87) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (63) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (43) Resipi (41) Cari Makan (37) Motivasi (36) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Sajak (28) Percutian (27) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Masyarakat (25) Haiwan (22) Perkahwinan (21) Kucing (20) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Seni (19) Tips (19) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Lanskap (8) Majlis Kahwin (8) Hari Jumaat (7) Lirik Lagu (7) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Anak Buah (3) Grafik (3) Jantung (3) Makanan (3) Pertunangan (3) Banjir (2) Buah (2) Hari Raya (2) Takziah (2) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger