Wow!! Bonus 3 Bulan Gaji Mari Muhasabah Diri

Wow!! Bonus 3 Bulan Gaji Mari Muhasabah Diri

Empat Panduan Muhasabah Diri Yang Mudah

Wow Nonus 3 Bulan Gaji  Di Pohon Oleh Cuepacs
Klik SINI 

Intisari Berita Awal Pesona Etuza.

KUALA LUMPUR, 11 Sept (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) berharap kerajaan dapat mempertimbangkan pemberian bonus sebanyak tiga bulan kepada penjawat awam pada pembentangan Bajet 2016 bulan depan. 
Jom Muhasabah Diri
Untuk menjelaskan bagaimana proses muhasabah diri ini dilaksanakan, berikut kita bentangkan kaedah mudah muhasabah diri yang disusun secara berperingkat sepertimana yang dinyatakan oleh Imam Ibnu Al-Qayyim Rahimahullah.

Empat kaedah Mudah Muhasabah Tersebut Ialah:-

1. Mulakan muhasabah diri dengan mengenang semua kefarduan yang wajib ke atas kita untuk menyempurnakannya. Jika ada yang masih diabaikan berazamlah untuk menyempurnakannya.

2. Muhasabah diri terhadap maksiat,kemungkaran dan tegahan syariat yang dilakukan. Jika ternyata kita masih terlibat dengan semua ini,bertaubat lah untuk beristighafar dan kembali kepada ketaatan.

3. Muhasabah diri terhadap kelalaian dan kealpaan. Kembalilah kepada Allah dengan usaha - usaha mengingatiNya dengan solat berjemaah, mendengar tazkirah, berzikir dan membaca al-quran.

4. Muhasabah diri terhadap seluruh keluarga anggota tubuh kurniaan Allah, lidah,kaki, tangan,mata,telinga dan anggota lain. Jika masih jauh daripada watak kehambaan,marilah kita kembali ke pangkal jalan,memujuk diri untuk mempersembahkan ketaatan dan kesyukuran, selagi hayat dikandung badan.

Semoga empat cara atau kaedah mudah membawa diri ke arah muhasabah ini dapat kita peraktiikan dalam amalan kehidupan seharian.

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

20 ulasan

Alhamdulillah... TQ atas perkongsian cikgu...sentiasa belajar utk muhasabah diri...

insyallah, tertarik dgn tips muhasabah diri. tq

kena selalu muhasabah diri, insyaaAllah

Terima kasih kerana mengingati...kadang2 bila sedikit senang kita lupa Allah.

bermusahabah diri selalu demi kemasylahatan hidup...

terima kasih atas perkongsian

Thanks atas perkongsian. Smoga kita sentiasa muhasabah diri.

Muhasabah diri ni perlu ade dlm setiap diri manusia.....tq utk peringatan btw nak tnye dapatke gaji 3bln tu....;-(

Allahu..bila muhasabah diri baru sedar betapa banyaknya dosa..kerdilnya diri..lemahnya iman dan jasad..

sama-sama, syukran atas pembacaan maya

Wah .manalah tahu dapat ..memang rezeki kan...insyallah..amin

Muhasabah diri memang perlu agar dapat memperbetulkan diri jadi lebih baik..insyallah..amin

Muhasabah diri... Itulah yg perlu kita lakukan agar diri tidak terlalu gembira atau kecewa kerana segalanya itu ujian yg menuntut kita untuk sentiasa mendekatkan diri kepadaNya.

Alhamdulillah terima kasih blogger Etuza atas perkongsiaannya,
Tengok kebesaran serta ciptaannya mampu buat hati dan jiwa kita berfikir

bonus 3 ubulan gaji? tak lah dapat RM500 je

Terima kasih kerana saling mengingati sesama kita

Alhamdulillah rezeki..

Gulppppp bonus 3 bulan gaji, urmmm senyum x perlu kata apa2..

Perlu bermuhasabah diri..

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (436) Ceritaku (421) Berita (381) Agama (371) Dunia Blog (327) Promosi. (302) Doa (297) Info Lelaki (267) Tips Blog (265) Pengalaman (235) Anak (214) Nasihat (205) Pendidikan (205) Kasih sayang (185) Rasa Bahagia (183) Berita Keningau (177) Hadiah (152) Pelancongan (133) Alam Semulajadi (122) Gambar (121) Sejarah (106) Ekonomi (102) Segmen (101) Keluarga (89) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (64) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (43) Resipi (41) Cari Makan (38) Motivasi (36) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Percutian (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Masyarakat (25) Haiwan (22) Perkahwinan (21) Kucing (20) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Seni (19) Tips (19) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Lanskap (8) Majlis Kahwin (8) Hari Jumaat (7) Lirik Lagu (7) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Makanan (4) Anak Buah (3) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Banjir (2) Buah (2) Hari Raya (2) Takziah (2) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger