Blogger Harus Bersabar

      Biasanya awal pagi setiap hari Blogger kena online, kena baca paparan blog sendiri dan kena melihat sejauh mana perstasi blog kemarin dan masa kini. Dan blogger kena datang ziarah ke blog kegemaran sebab itu memang rutin seorang blogger walaupun blogger pinggiran seperti Etuza yang tersorok nun jauh di Pedalaman Sabah.

Akan tetapi sedih dengan line yang ada. Ada masa terlalu slow, slow sangat ( Perlahan Sangat ) ada saja dinosaur  muncul erro dan ini menyesakkan nafas blogger. Menaikkan rasa rasa sengal ( sakit badan) dan menjadikan rasa itu bertukar boring, bosan dan meluat dengan line internet. Timbul pula rasa nak buat kerja lain! tapi kena fikir apa kerja tu. Membaca akhbar, membaca buku - buku yang ada. Tapi best gila lah membaca di blog teman blogger lain. Ha ini best!..line slow pula. Harus sabar lah agaknya ya harus bersabar. Blogger kena bersabar. Memang inilah rezeki blogger seperti Etuza. Hendak tukar lain sudah terbiasa sangat dengan broadband ni. Rumah Etuza tidak ada talian telefon biasa. Memang rumah di kebun susah lah begini.

Blogger Harus Bersabar Tidak Boleh Marah. Jawapannya harus SABAR selalu.

Nampaknya Etuza kena buat kerja rumah. Komentar kawan blogger belum di baca, belum nampak keseluruhannya. Kunjungan teman blogger juga belum semua. Line slowly sangat pagi ini di area Etuza. Loading blog teman - teman juga sangat slow. Bila keluar paparan blog teman blogger ruang KOMEN pula tak keluar. Ruang FOLLOWER tak nampak.  Imej tak ada hanya sekerat sekerat ayat keluar. Bagaimana lah hendak baca keadaan sebegini. Pening pun ada, baik buat kerja lain lah. Rasa nak picit picit line ternet biar line internet tu faham kehendak tiap blogger. Bukan tak bayar kemarin dah bayar pun bagi kuasa baru. Slow juga ya internet ni. Tapi inilah hakikat yang kita hadapi yang semua blogger hadapi. Bagilah kuasa besar kuasa kuat sekalipun akan ada masa tertentu line tetap slow. Rasanya ini betul sebab kemarin di cawangan Celcom Etuza datang nak bayar bil broadband celcom Etuza. 

" Encik saya bagi resit biasa dahulu ya, line agak slow, nanti saya tekan enter bila line sudah bagus punya" Oh iya kah? bisik hati Etuza.

" Ok nanti klik Enter tu ya, resit rasmi punya esok lah saya ambil, tak best pula resit biasa ni" Perempuan pemilik cawangan Celcome anggukkan kepala.

Blogger Kena Bersabar.

* Bersabar apabila line internet anda slow.
* Harus berfikir buat kerja lain selain blog anda bila slow internet.
*Tinggal kan komputer anda, yang guna epad juga line ada masa tak lancar talian internetkan. Matikan dan buat kerja lain lagi bagus.
* Cuba off kan line kemudian sambung balik manalah tahu tiba2 laju pula kan line internet kita tu.
* Refresh semula komputer anda jika guna komputer. Kena Difragment dan buat analisis pada komputer anda. Mana lah tahu ada yang mengganggu sistem komputer kita kan. Atau kena format. Kalau format kena awas banyak item khasnya gambar hilang jika tidak save dahulu.
*Kena kunjung ke cyber cafe lah nampaknya. Ha ini Etuza ada buat masuk ke Cyber Cafe sebab nak baca paparan blog nak kunjung ke blog teman maya. Selesai kobosanan seketika. 

Balik rumah online, masih slow juga. Ha bersabar lah, kerana hanya kesabaran sahaja yang akan mendamaikan jiwa kita sebagai blogger biasa. Kata-kata Etuza pun nampak gaya tak teratur, ni lah nak mengata pasal line internet ni. Mujur dapat buat Entry juga hal line internet dan nasihat pada diri sendiri, kena bersabar bila line tak kuat.
Sebab sabar itu kan iman.

Klik juga INI sebagai informasi hadiah blogger kepada blogger.

Catat Ulasan

15 Ulasan

  1. Betul2, klu line slow blh buat kte rse down nk update blog..

    Kena byk bersabar..

    BalasPadam
  2. Betul tu Etuza..kena sabar jika line internet macam siput

    BalasPadam
  3. assalam...line internet yg slow sgt mmg masalah nk blogging dgn lancar...bersabarlah cikgu....

    BalasPadam
  4. Kesabaran harus ditanam pada diri kan cikgu :)

    BalasPadam
  5. Mmg semua blogger berhadapan dgn dugaan yg sama ttg line ni rasanya... semoga kita semua sentiasa bersabar... :)

    BalasPadam
  6. mmg slalu je terkena mcm ni cg.. nak2 bila ddk kat rumah.. skrg ad kat universiti lain sikit, boleh dikatakan lajulah jugak.. hihihih :D

    BalasPadam
  7. nasib baik cikgu Etza boleh bersabar..klau JM dh lama mengamuk huhhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samalah kita JM, lagilah merundum mood berblog..

      Padam
  8. line jadi slow kerana kedudukan lokasi nya kah

    BalasPadam
  9. Blog walking memang perlukan kesabaran. Blog yg slow boleh jadi pelbagai sebab dan selain line slow, mungkin disebabkan oleh blog itu sendiri. Untuk tingkatkan kelajuan, cuba semak masalah blog melalui tool di https://gtmetrix.com/ Semoga ianya dapat membantu.

    BalasPadam
  10. Hehhee biasala Cikgu,..Kena la sabar kalau line ciput..Lya pon bukan selalu boleh BW kalau line semput..Bertabahlah

    BalasPadam
  11. Ekin rajin jdi begitu bila slow sangat tak dapat loading

    BalasPadam
  12. Halooo... Terima kasih atas informasinya. Sangat informatif dan bermanfaat. Jangan lupa klik website berikut walisongo.ac.id

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.