Apakah Ruangan Followers Dalam Blog Dilupakan!

Imej Ruang Follower Blog Anda!
Dapat ehsan Imej dari Google sekadar penghias Entry hari ini.
    Anda ada blog! ada ke tidak? Pasti antara yang angkat tangan menyatakan ada ialah Etuza sendiri. Dahulu Etuza hanya ada asas sedikit membina blog, bila rasa seronok maka Etuza buat pembelajaran maya dan boleh lah sedikit naik ilmu dalam dunia blogging. Etuza banyak membaca tentang dunia blog dan memang banyak tutorial belajar membina blog dalam internet maya.Tahnia kepada blogger tegar dan amat baik hati menyediakan tips terbaik mencantikkan blog kita masing-masing. Namun ada sesuatu yang Etuza hendak sentuh hari ini. Iaitu hal ruangan FOLLOWERS yang seakan dilupakan oleh blogger baru atau yang lama.

Apakah bukti Etuza menyatakan demikian!

1. Angka bilangan followers di tiap blog terlalu lambat berganjak ke angka bilangan baru yang menggembirakan. Sebagai contoh follower blog Etuza masih tak berganjak ke angka 300. Kenapa? ada blogger yang tidak kisah dan tidak merasakan perlunya followers banyak- banyak.

2. Kena buat Banner Giveaway, tetap sedikit bloggers yang mahu mengikuti Giveaway tersebut, sebagaimana Etuza. Faktor Etuza tidak join GA untuk tujuan naikkan jumlah followers kerana Etuza tiada twitter, kurang ke FB dan ada masa sukar nak follower FB individu tertentu.

3. Persaingan antara Google Follower dan followers biasa di blog. Bila berlaku persaingan dua brand berbeza ini maka ramai bloggers yang Etuza agak malas untuk melakukan follower berkali - kali.

4. Terdapat bloggers yang memang membiarkan saja followers di blog mereka terisi sendiri tanpa menjemput teman blogger lain join atau follow blog mereka. Ada blogger yang tidak suka follow blog teman blogger sebab itu kita jemput dengan penuh kasih dan penuh hormat tetap mereka tidak follow blog kita. 

5. Ruangan follower wedget tidak keluar ke paparan dalam blog kita. Inilah antara faktor paling kita tidak boleh sangkal bila kita berniat mahu follow tetapi ruang follower tidak kelihatan. Ini berlaku ada kaitan dengan line tidak lancar, seperti line tidak lancar yang berlaku di area Etuza.

6. Ada faktor lain anda boleh tambahkan dan apa juga yang anda kata selepas membaca kenyataan Etuza, Etuza terima dengan hati terbuka. 

Diucapkan selamat berblogging di hujung minggu ini. Infor blog saudara Ikhwan klik SINI dan baca juga infor SINI.

Catat Ulasan

31 Ulasan

  1. Asalam..ada banyak blog Etuza sudha follow, pemberitahuan disertakan seiring tetapi Etuza tetap melihat Follower still angka 200..ok lah dari tidak adakan...salam hormat

    BalasPadam
  2. Tq cikgu promote info tu... saya mula fikir mcm cikgu jugak.. angka follower lambat naik... Salah satu cara saya join segmen yg blogger lain anjurkan... Dan mungkin cikgu boleh jadi sponsor untuk GA kawan2 blogger yg mereka anjurkan.. salah satu cara yg berkesan.. tapi skrg saya lebih tekankan untuk naikkan pageview dgn menghasilkan penulisan yg baik.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama Ikhwan..akan klik selalu blog ikhwan..akan Etuza usahakan agar cepat dapat naik follower ..semput hari2 nampak 2ratus ke atas ja..

      Padam
    2. InshaaAllah cikgu akan berjaya... :D

      Padam
  3. ruangan follow me ni penting, sebab kalau takde, kita kena add on dalam reading list.Reading list ada limit 200 blog sahaja. Leceh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya penting tengok ramai followers pasti kita pun bersemangat..apapun Etuza buat entry ni pasal banyak dah blog Etuza follow..seminggu baru ada siput tambah..semoga itu tak menjadikan kita malas berblog lah sal kan..

      Padam
  4. tak apa lah cikgu etuza, lama-lama nanti ramailah follower nanti. biar orang follow dengan ikhlas.takdelah nampak cam terpaksa.komen pun janggal je.tak mesra nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. ialah tak ada paksaan ya, terima kasih kata semangat

      Padam
  5. bagi aiza, ramai atau sikit follower tidak penting.. yang penting semangat kita untuk berkongsi sesuatu di blog.. paling aiza suka jika dapat rakan blogger yang mesra dan tidak sombong..

    BalasPadam
    Balasan
    1. iya lah..penulisan apa entri tu lagi penting. Namun tiap blogger ada hasrat tentang follower tu..menarikkan jika belas ribu follower..memang hebat apapun tengok usaha dia..ada usaha pasti naik..ini sedikit usaha Etuza naik kan follower ya Aiza

      Padam
  6. lama-lama nanti insyaAllah akan semakin bertambah follower cikgu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. InshaAllah kena rajin blogging dalam sehari harus online jika punya masa

      Padam
  7. Tu la ramai yang follow ekin suruh balik ekin jah lambat nak follow terlalu ramai sangat...ada tu siap unfollow balik la hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak apa...kita follow ja ya eikin..tak ada masalah tu..

      Padam
  8. MV pun baru nak follow blog cikgu ni

    BalasPadam
  9. insyaAllah nanti ramai akan datang follow sini.. kita sama-sama berkongsi ilmu supaya ia bermanfaat kpd org lain... semoga berjaya cikgu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih ya saudara Syarizwan...nama baru ni

      Padam
    2. terima kasih ya saudara Syarizwan...nama baru ni

      Padam
  10. In shaa Allah... dalam berkongsi ilmu dan berukhwah, mudah2an bertambah follower lambat atau cepat... Semoga cikgu Etuza terus sukses... aamiin.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..inshaAllah KK.tq datang beri semangat ya, silap Etuza berhenti berblog tak mantain tu pasal

      Padam
    2. ya terima kasih ya KK bagi dorongan

      Padam
  11. Blogger Followers ni semakin kurang penting masa kini kerana Google sendiri pun telah mengabaikannya kerana lebih menumpukan kepada Google Plus. Namun bagi yg masih menggunakannya, ianya tiada masalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Etuza faham tu BM..tu sebab ada persaingan dua pakej itu. Apapun Etuza suka ruang follower bertamabh cepat atau tak tak apa lah yang penting ada lagi yg nak follow

      Padam
  12. saya follow je mana2 blog . pastu kalau ada masa blogwalking melalui dashboard blog . klu mereka peramah , mrk akan blogwalking ke blog saya juga ... google plus lebih praktikal ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya Q V teruskan usaha tambah followers tak salah kan..akan datang terjah blog QV..

      Padam
  13. Ana antara blogger yg x kisah follower naik ke turun. Hahaha. Dah takde time sgt dgn blog. Sian kat follower kekadang menanti kita up blog. Hik3x

    Tp dlm mase yg same ana akan follow blog yg story best2. Yg senang nk komen.

    BalasPadam
    Balasan
    1. updated blog juga ya IA..harap kita ada kemajuan juga dari cara berfikir dgn amalan blogging..terima kasih tungggu terjah Etyza ya

      Padam
  14. in shaa allah semakin bertambah follower nanti

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.