Minggu Orentasi Di Setiap Sekolah

Minggu Orentasi Di Setiap Sekolah

Minggu Orentasi Di Setiap Sekolah

Gambar atas : Ibnu Mustaqim dan Ilham di SMK Agama Keningau
sedang mengikuti minggu orentasi taingkatan 1 2015
Gambar ke 2: Minggu orentasi murid tahun 1 di sekolah Etuza..
Minggu Orentasi & Objektif Utama.

    Semua sekolah baik di sekolah menengah dan rendah sedang melaksanakan program orentasi bagi menyambut murid tahun satu atau pelajar tingkatan 1 di menangah rendah, senagaimana di Sekolah Agama Menangah Keningau, tempat anak-anak Etuza belajar. 

    Lihat gambar dua pelajar SMK Agama Keningau berbaju hijau dan bersongkok adalah anak lelaki Etuza bersama kawan dia bernama Ilham. Etuza dan mama datang melawat mereka pada petang hari selasa minggu ini pada jam 4.00 petang. Nampaknya hanya bersemuka seketika sahaja sambil menghulur buah tangan kerana kata mereka dewan sedang di buka dan memerlukan semua pelajar tingkatan satu berada di Dewan bagi meneruskan aktiviti orentasi.

Antara objektif orentasi murid tahun satu dan tingkatan satu adalah seperti berikut:-

1. Mencungkil bakat kepimpinan semulajadi pelajar atau murid. Di mana pelajar inilah yang akan menjadi pelapis pemimpin yang akan dilantik oleh pihak sekolah dalam mejawat jawatan ketua kel;as atau pun pengawas.

2. Mengesan murid yang bijak pandai agar dapat guru membuat screaming kelas apabila membuat agihan kelas.

3. Membiasakan muridan pelajar mengenali alam persekolahan yang baru, serta dapat mewujudkan interaksi antara kawan sebaya kawan baru serta interaksi antara murid dan guru.

4. Memupuk sikap cinta dan sayangkan sekolah tempat belajar agar sentiasa rajin datang kesekolah.

5. Menguji ketahanan mental dan fizikal murid atau pelajar apabila adanya aktiviti sukaneka dan riadah yang membentuk sikap murid agar lebih berani dan bertanggungjawab.

6. Melahirkan perasaan seronok dan gembira bersama rakan-rakan di sekolah.

Itulah antara lain objektif di adakan minggu orentasi murid tahun 1 di sekolah rendah dan tingkatan 1 di sekolah menangah. Jika di sekolah rendah orentasi ini lebih di kenali sebagai PROGRAM TRASSISI TAHUN 1.
Gambar hiasan -imbasan semasa pendaftaran anak Etuza
di SMK Agama, Keningau, Sabah

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

10 ulasan

selamat berhari minggu ya cikgu

Pastinya Cikgu2 paling sibuk sekali

Macam2 aktivitikan ada sepanjang minggu orientasi..

BAGUS SEKALI OBJEKTIF MINGGU ORIENTASI DI SEKOLAH NI..

**senagaimana , orentasi taingkatan, kel;as, muridan, sekolah menangah

psst : x best pulak tgk :-)

ye betul tu minggu orientasi mmg di laksanakan di semua sekolah termasuk sekolah yang adik JM belajar sekarang. Rupanya di universiti juga ada minggu orientasi tapi yg x best tu senior akan buli junior huhuh

Cantiknya SMKA Keningau....

sama la ngan ank buah saya..berorentasi jgk

Minggu pertama ni cikgu2 kena bnyk bersabar kan.. terutama yg di tahun 1. Bnyk budak2 yg menangis di sini.. :)

Hehhee minggu pertama mmg banyak masalah jugak nak kena handle klan Cikgu Etuza..Ya la setiap tahun pasti ada pelajar baru untuk tahun satu ..Kalau yang tak biasa belajar lagi mmg masalah jugak nak kena pujuk rayu bagai hehhee

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (431) Ceritaku (417) Berita (380) Agama (364) Dunia Blog (326) Promosi. (300) Doa (293) Tips Blog (265) Info Lelaki (264) Pengalaman (234) Anak (210) Nasihat (205) Pendidikan (200) Rasa Bahagia (181) Kasih sayang (178) Berita Keningau (167) Hadiah (148) Pelancongan (129) Gambar (120) Alam Semulajadi (116) Ekonomi (102) Segmen (101) Sejarah (101) Keluarga (83) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (62) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (42) Resipi (41) Cari Makan (37) Motivasi (35) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Percutian (25) Masyarakat (22) Haiwan (21) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Kucing (19) Perkahwinan (19) Tips (19) Seni (18) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Majlis Kahwin (8) Lanskap (7) Lirik Lagu (7) Hari Jumaat (6) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Anak Buah (2) Banjir (2) Buah (2) Takziah (2) Makanan (1) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger