Google Kombinasi Dua Elemen Hidupkan Blog

Google Kombinasi Dua Eleman Hidupkan Blog

Google, Photoscape Dan Blogger Yang Berdisiplin akan
bersatu hidupak blog di arena maya..
KLIK juga SINI
     Berblog memang amat seronok dan mengujakan bagi yang mempunyai jiwa blogger dan cintakan ilmu buat santapan rohani pada diri dan rohani orang lain. Tetapi sedarkan kita bahawa tanpa tiga eleman yang Etuza nampak jelas dalam merelisasikan jiwa blog kita tidak akan segar dan mesra blog kita dalam alam maya. Apakah tiga elemen itu menurut Etuza.

1. Google Search ( Seo Google )

     Tanpa elemen Google search ( seo ) carian blog kita serta url blog kita maka kita tidak akan melihat paparan blog kita di dalam list carian google. Google search lah yang memandu SEO blog kita, asal kita updated kan blog maka kita akan dapat melihat entry kita di google search. Google search akan kuasakan perkhidmatan pelbagai saluran mempastikan blog kita keluar untuk awam iaitu perkhidmatan Mozila, Chrom dan sebagainya. Untuk itu sebagai blogger kita harus sentiasa berterima kasih kepada Google search.

2. PhotoScape ( Perkhidmatan Edit photo )

    Sebenarnya setiap blogger itu pasti suka hendak hiaskan blog dengan apa juga jenis gambar yang digemari. Namun ada juga blogger yang tidak ada paparan gambar pada blog pun dia masih mampu meneruskan blog. Tetapi blog yang ada gambar akan menambahkan rasa kefahaman entry blog kita. Etuza berpendapat dengan kuasa bantuan editor photo menggunakan khidmat PhotoScape yang Etuza ada maka kini Etuza dapat melancarkan lagi usaha berblog dengan lebih cepat.

    Ini kerana dengan cara Edit photo kita maka saiz gambar yang kita mahu masukkan ke blog dapat dikecilkan dan ditampilkan dengan lebih menarik apabila kita  bebas memilih mana satu bentuk editor setting gambar yang kita mahukan. Dengan cara edit juga akan percepatkan gambar kita di upload ke ruang catatan utama blog kita. Untuk pengetahuan semua gambar yang bersaiz besar memang memakan masa untuk uploading. Terima kasih elimen kedua Photscafe yang Etuza gunakan.

3. Blogger ( Pemilik Blog )

     Elemen yang ke tiga ialah peranan blogger itu sendiri. Hidup blog kita adalah sebenarnya berkaitan dengan tindakan blogger pentadbir blog miliknya sendiri. Blogger yang berdisiplin yang rajin dan yang sentiasa ada idea serta ada kelapangan masa untuk updated blog dari masa tertentu sehingga blog yang dimiliki mendapat tempat dalam tampilan Google Search. Tidak mustahil blog tersebut akan meningkat grafik dan trafik yang kuat dari pelbagai sumber. Dengan itu eleman ke tiga iaitu blogger itu teramat penting dalam menghidupakan blog serta di tambah dengan kuasa google dan photoscape yang kita ada.

Secara ringkasnya tiga elemen hidupan blog ialah peranan Google Search, Photoscafe dan Blogger itu sendiri. Perhatikan gambar di atas dan hayati kata-kata Etuza :-

" Di sebalik jendela maya , banyak perkara yang baru,pelik dan menyoronokkan kita temui.Tetapi jadilah pembaca dan peminat jendela maya dengan cara berhikmah"

Catat Ulasan

14 Ulasan

  1. Wah..ada kata-kata hikmat dari Cikgu Etuza malam ni..:)

    BalasPadam
  2. Thanks for sharing, CE.
    Panduan berguna untuk semua bloggers.

    BalasPadam
  3. terima kasih atas info yang berguna ini, ya..SEO memang penting dalam blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya betul saf SEO tu penting ..Etuza sebetulnya masih teruja nak tahu banyak2 hal SEO ni...

      Padam
  4. sikit saja tu SP, rasa sedap ja nak catata hal 3 elemen yang kuasakan blog kita ..SP juga dapat rasakan..)

    BalasPadam
  5. Sebagai seorang blogger, masih tercari2 idea sejajar dengan keadaan semasa, dengan erti kata lain buangkan keseronokan di dalam diri, cuba letakkan diri bersama mereka yang sedang di dalam kesedihan.

    Bermuhasabah diri sebaiknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. simpati dengan semua mangsa banjir ..banyakkan sabar ya UMI

      Padam
  6. photoscape slalu guna..tapi sekarang netbook semakin slow.. susah nk edit pic

    BalasPadam
  7. Perkongsian & peringatan yg baik utk dijadikan panduan serta renungan bersama.. alhamdulillah..

    BalasPadam
  8. Perkongsian yang sangat bermanfaat...

    BalasPadam
  9. bagaimana kita nk tahu blog tu mesra SEO eh cikgu Etuza

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.