Resipi Hinava Masakan Tradisional Sabah

Resipi Hinava Masakan Tradisional Sabah

Selamat malam, nampaknya Etuza kena siapkan satu Entry tentang masakan tradisional masyarakat Sabah.
Jenis Masakan : Hinava 

Ini gambar masakan Hinava di Restoran PoyoLala.
Restoran baru di Keningau, Sabah.

   Resipi Hinava Masakan Tradisional Sabah

* Bahan 
1. Ikan tenggiri ( di ambil isi  ikan )2. Limau kasturi atau limau kapas ( diperah bagi membuang langsi ikan )3. Garam secukup rasa 4. Hirisan sayur peria menambah kan rasa lazat.5. Hirisan lada merah 6. Bawang merah dihiris halus7. Cuka makan bagi ( jika perlu )

** Cara menyiapkan Hinava
1. Ambil isi ikan mentah tenggiri dan segar.2. Perahkan limau sehingga langsi ikan tiada lagi 3. Letakkan garam, perasa secukup rasa 4. Taburkan hirisan nipis sayur peria 5. Taburkan pula hirisan bawang merah yang halus.6. Hirisan halus lada merah 7. Cuka makan jika ( perlu )
( sangat mudah menyediakan masakan ini kerana ikan tenggiri tidak perlu di rebus,tetapi diambil isi yang masih segar,pasti tinggi khasiat ikan itu jika tidak di rebus )

Cubalah masakan tradisional Sabah.

Apa komen anda Blogger Sabahan sila tegurEtuza jika resipi itu ada yang bezadi Keningau.

Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

15 ulasan

Nice share uncle... Hinava memang terbaik :)

Selalu makan ja kawan2 bagi tu calr..ingatkan isi ikan tu direbus..

ooo isi ikan tak perlu dimasak ya..

Memang sekali makan nak ambil lagi, tapi kena ada nasi ...hehehe

woww...mcm best tu..xpernah rasa lg..

alahai..mcm tu je..mkn isi ikan mentah? alamak..JM mungkin x boleh nk telan..pernah try mkn di Korea hari tu..huhuh..surrender.. tak boleh telan

@❤Kamsiah❤
Tak perlu tu madam kamsiah

@ikhwan yusuff
sedap i wan tak banyak kolestrol

@Jari Manis
Hahaha JM abislh kalau kat Sabah kena bagi makanan ini

Hehehe makanan tradisi la ni ..Lya rasa2 mmg takleh la nak makan mentah gtu huhuhu

Resepinya lebih kurang Umai2 kan Cikgu?, cuma beza Hinava diperbuat dari ikan tenggiri segar.

Saya pernah makan umai-umai (berasaskan udang segar), hasil air tangan menantu kita yang berasal dari Sarawak merangkap suami kepada anak saudara, sedap tapi kalau ikan, entahlah, boleh makan ke tidak..

Pasti rasa masam dek perahan asam limau tu dan bau hanyir tentunya tiada, kalu taruk cili padi pasti sedapkan, rasa masam2 pedas.. cam sedap jer..

(nak juga ubah suai resepi orang, hi3)

Ala ala kerabu ni yeh Etuza.......rasanya kalau nak buat kat rumah ni kena rebus dulu barulah depa makan kot

** pembetulan: umai

Ini versi sushi ala Sabah. Tp tak ada rasa ikan mentah punya. Sbb dah masak dek keasaman limau atau cuka. Rasa masam, pedas, masin dan manis (jika ditambah gula).

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (451) Ceritaku (439) Agama (394) Berita (390) Dunia Blog (341) Promosi. (320) Doa (316) Info Lelaki (280) Tips Blog (273) Pengalaman (246) Anak (232) Pendidikan (220) Nasihat (213) Kasih sayang (197) Rasa Bahagia (187) Berita Keningau (185) Hadiah (163) Pelancongan (143) Alam Semulajadi (130) Gambar (124) Sejarah (113) Ekonomi (111) Segmen (108) Keluarga (99) Blog (79) kesihatan (75) Tentang lelaki (74) Isu Semasa (59) Cinta (56) Rumah tangga (53) Tumbuhan (52) Bunga (45) Resipi (41) Motivasi (39) Cari Makan (38) Nilai Moral (36) Budaya (35) Percutian (34) Award (31) Masyarakat (31) Herba (30) Sahabat Blog (29) Sajak (28) Haiwan (26) Harijadi (26) Promosi Nuffnang (26) Perkahwinan (22) Kucing (21) Artis (20) Rasullah SAW (20) Seni (19) Tips (19) Sukan (18) Sekolah (14) Iklan (11) Makanan (10) Petua (10) Kalender (9) Lanskap (9) Majlis Kahwin (9) Bulat (8) Lirik Lagu (8) Hari Jumaat (7) Elken (6) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Grafik (4) Anak Buah (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Banjir (2) Buah (2) Hari Raya (2) Restoran (2) Takziah (2) BRIM (1) Cuaca (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger