Wow!!! Dapat Duit

Wow!!! Dapat Duit

Asalamualaikum semua..
Ceria kan hari ini, sebab mulai dah cuti sekolah.
Boleh lah bersiar-siar bersama keluarga.
Seperti Etuza dan anak-amak, lepas ni
kami ke Exco Hari Malaysia di Padang
Masjid Keningau.
Hai! apa lagi entry Etuza ni ?
Mai sini dengar cerita realiti budak
kampung dalam gambar ni.


Nama budak ni Zamri Zam, Hesten dan Dannies.
Mereka ni pelajar Pendidikan Moral ya.Etuza yang ambil subjek ni. Dalam buku teks KPM ada isi kandungan dalam bentuk Projek berbunyi"Projek kumpul surat khabar lama dan tin"
Etuza minta lah budak2 ni secara kumpulan laksanakan projek ni selama seminggu. Siap dengan kertas kerja lagi dan disahkan oleh Guru Besar, ini penting untuk budak-budak memberi makluman kepada ibubapa mereka. 
Selepas tempoh yang ditetapkan mereka memaklumkan kepada Etuza, semua ready bahan terbuang itu untuk dijual. Etuza dari awal bagitahu bila nak jual bahan terbuang tu boleh lah ikut Etuza ke pusat membeli bahan terbuang seperti logam tin dan sebagainya. Ha ini lah gambar budak kampung Etuza.

 Banyak juga mereka kumpul ni, siap dengan banner simple nak bagi tau bahawa amalan mengumpul tin dan surat khabar lama boleh menjana duit. Gembira betul mereka bertiga ni DAPAT DUIT!!!! wow!!.
Lepas tu Etuza bawa lah mereka ke GMART di Keningau. Pendek cerita Etuza bagi merela makan soto free. Tak apa amal jariah yang baik ni.
Tengok tu duit mereka ada wang RM 50 dan ada juga wang kertas warna merah. Nampakkan..tak sia-sia Projek yang baik ini Etuza realisasikan dalam kehidupan mereka. Kesannya hingga kini mereka masih giat kumpul tin dan surat khabar lama. Sesekali Etuza yang ada kereta bantu mereka hantar menjual bahan terbuang yang boleh DAPAT DUIT!!! bagus kan.


Ok post sekali lagi!
Best!!! DAPAT DUIT!!
Jual bahan terbuang
Surat Khabar lama & Tin Minuman.
Sebelum undur diri Etuza nak ucapkan 
tahnia kepada 3 budak kampung ni.
mereka ada menderma wang ke
Pusat Sumber SK.Penagatan
dan direkodkan. Ha kan bagus tu!!!

hakcipta@etuza




Share this:

Enter your email address to get update from Etuza.

3 ulasan

Bagus ...satu projek yang bermanfaat...dapat memupuk anak2 dalam konsep kitar semula..

Bagusnya mereka, sekurang2nya bahan2 terpakai dan terbuang boleh membuahkan hasil.

Cuti sekolah nanti bolehlah cari aktiviti berfaedah dan mendatangkan hasil.

kalau tahun2 sebelum ini, anak bujang & rakan2nya berkongsi modal & buat bisnes kecil2an di depan rumah, ada sekali siap jual burger lagi..

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.

Google+ Followers

Label

Ucapan (432) Ceritaku (417) Berita (380) Agama (366) Dunia Blog (326) Promosi. (300) Doa (293) Info Lelaki (265) Tips Blog (265) Pengalaman (234) Anak (211) Nasihat (205) Pendidikan (201) Rasa Bahagia (182) Kasih sayang (178) Berita Keningau (169) Hadiah (149) Pelancongan (129) Gambar (120) Alam Semulajadi (116) Ekonomi (102) Segmen (101) Sejarah (101) Keluarga (83) Tentang lelaki (72) kesihatan (70) Blog (62) Isu Semasa (57) Cinta (55) Rumah tangga (52) Tumbuhan (51) Bunga (42) Resipi (41) Cari Makan (37) Motivasi (35) Nilai Moral (34) Budaya (31) Award (30) Herba (29) Sajak (28) Sahabat Blog (27) Harijadi (25) Percutian (25) Masyarakat (22) Haiwan (21) Promosi Nuffnang (20) Rasullah SAW (20) Kucing (19) Perkahwinan (19) Tips (19) Seni (18) Artis (17) Sukan (17) Sekolah (11) Petua (10) Iklan (9) Kalender (9) Bulat (8) Majlis Kahwin (8) Lanskap (7) Lirik Lagu (7) Hari Jumaat (6) Kuiz (6) Politik (6) Ikan (5) Pantun Melayu (5) Elken (4) Grafik (3) Jantung (3) Pertunangan (3) Anak Buah (2) Banjir (2) Buah (2) Takziah (2) Hari Raya (1) Makanan (1) Restoran (1) a (1)
Copyright © 2015. ETUZA - All Rights Reserved
Template Created by Kompi Ajaib Proudly powered by Blogger