Misi Osaka Siri 2

Misi Osaka Siri 2




  Mari Etuza kongsikan sebuah pengalaman indah dalam kehidupan saya apabila saya telah terlibat dalam team pelancongan di Osaka Jepun pada bulan Mei 2014. Saya tidak pernah mimpi ke Jepun, jauh sekali kecuali saya sentiasa berangan-angan hendak menunaikan Umrah atau Haji ke Mekah sebab Haji itu adalah rukun Islam yang ke lima.

   Saya anggap peristiwa saya melancong ke Jepun ini adalah anugerah dari Allah. Saya melihat bumi Jepun juga adalah bumi ciptaan Allah dan banyak yang menarik di Negara Jepun. Dasar pandang ke Timur itu sebenarnya menghala ke Jepun, dimana rakyat Malaysia diseru agar mencontohi negara maju ini. Yang sangat berdisiplin dan sangat maju. Mereka rajin dan rajin. Ternyata betul seperti yang saya baca di inernet Negara Jepun adalah sebuah negara yang tinggi tamadunnya. Mereka mengamalkan sikap bersih dan mengatur hidup dengan kerjasama yang tinggi. Sepanjang berada lima hari di Jepun saya tengok mana-mana area tidak kelihatan sebutirpun sampah mengotori kawasan shoping dan jalanraya. 

Dipendekkan cerita lawatan saya ke Jepun memberikan saya satu semangat untuk di bawah ke Malaysia iaitu mendidik anak-anak saya sendiri agar lebih mengamalkan kebersihan walau di mana berada, dengan cara ini mereka akan tampil dikhalayak ramai dengan tidak membuang sampah merata tempat. Ok lah ada masa saya cerita lain lagi hal lawatan saya ke Jepun. Memang banyak yang menarik di Osaka Jepun.

Hakcipta@Etuza

Catat Ulasan

10 Ulasan

  1. Saya tak pernah lagi ke Jepun. Sekali tu pernah dapat tawaran berkursus di Jepun anjuran JICA tapi saya tolak kerana kursus lama sangat (3 bulan)...

    BalasPadam
  2. Asalamualikum semua..Tamplate berjaya di dwonload..syukran

    BalasPadam
  3. Tak apa JR manalah tahu ada keinginan maka dikurniakan olahNya ke Jepun kan. Marilah ke blog Etuza kongsi pengalaman ini..

    BalasPadam
  4. suka layout baru ni..lbh cepat loading...2 kolum ja...:)

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah tahniah.. perkongsian yg menarik.. Thanks sharing.. :)

    BalasPadam
  6. Sangat bersyukur atas anugerah ini. Tq datang sokong Etuza

    BalasPadam
  7. Sangat bersyukur atas anugerah ini. Tq datang sokong Etuza

    BalasPadam
  8. orang jepun memang pembersih dan mempunyai disiplin yang tinggi. kalau ckp janji jam 10...jam 9.30 dorang dah sampai..kalau janji melayu hhuhuhuh

    BalasPadam
  9. Kebersihannya patut kita teladani.

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.