Berblog Melatih Diri Lebih Mahir Menggunakan Komputer



Rasanya masa ni, ketika ini dan esok lusa tulat dan hari-hari seterusnya MOOD berblog seolah masih ditahap tinggi dalam diri Etuza ini. Harapan semoga mood yang baik ini akan berpanjangan, usah pula esok lusa mood tu hilang entah kemana. 

Memilik sebuah blog pada Etuza amat menyeronokkan. Rugi rasanya seseorang yang selalu melayari interent maya tidak kira laluan Chrome  ka Mozila Firefok ke dan sebagainya. Jika aktiviti sekadar suka - suka klik facebook main game pada Etuza satu kerugian besar jika yang memilik komputer riba tidak belajar selok belok berblog dan membina sebuah blog untuk tatapan diri dan keluarga.

Mood Etuza berblog sebenarnya entah ke mana arah sejak Feb 2014 hingga July 2014. Ini dikesan menerusi tiada sebarang entry kelihatan melainkan pada hujung bulan Ogos serta baru bermula. Banyak jenis blog di alam maya, blog lebih kepada peribadi terlalu banyak. Blog paparan keluarga, blog sekolah juga ada dan tidak kurang ada blog paparan kepada perkembangan anak blogger dari kecil hingga dewsa.

Tidak terkira banyaknya faedah berblog, sungguh banyak sekali manfaatnya. Tetapi kita perhatikan antara faedah yang kita alami bila kita mempunyai blog, iaitu, dengan milik blog berblog boleh menjadikan kita antaranya ialah :-
1. Kita sendiri akan perlahan mahir menggunakan komputer riba. Ini akan berlaku apabila kadar MOOD berblog kita tinggi, di mana kita akan bertindak belajr sistem komputer dengan kerap maka kemahiran menggunakan komputer secara langsung diterapkan.
2. Membolehkan teknik menggunakan komputer dengan baik. Kerana sebenarnya terdapat sistem yang perlu kita ikuti apabila menggunakan komputer.
3. Membolehkan kita mengenali dan memahami teknik blog dengan menghias dan mencantikkan tamplate blog kita. 
4. Memberikan kita ilmu pengetahuan bermain dengan kod - kod HTML pada sesebuah tamplate blog. 
5. Membolehkan kita mempelajari banyak tutorial blog agar kita tidak akan tercari-cari blogger di Malaysia yang turun padang membantu kita memperbaiki mana-mana kesilapan kita dalam setting akaun blog.
6. Berblog memberikan kita rasa puas dengan pengalaman yang amat manis kepada diri kita kerana dengan usaha dan kesungguhan kita akan mampu membina blog yang penuh informasi dan bakal terkenal dalam dunia berblog.
7. Dengan berbelog kita dapat ramai sahabat di alam maya. Itu yang sangat penting kerana dengan adanya jalinan ukuhuwa sesama blogger di alam maya kita bagaikan memiliki blog yang ada roh ada jiwa yang hidup.

Kepada yang masih mencari Web untuk membina blog sila klik ini teknikbuatblog atau juga klik pada jombinabelog kerana pada Etuza laman tutorial blog ini baik untuk menjadi panduan kita berblog dengan lancar. Selamat mencuba.

Nasihat Etuza kepada yang ada komputer riba, rebutlah peluang memiliki sebuah blog khas untuk keluarga anda. Kerana asas untuk berblog mentadbir blog itu sudah tersedia di alam maya. 

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. bila kita dah tiada nanti..cucu cicit boleh tgk/baca blog..:)

    BalasPadam
  2. JM pun masih belajar untuk create blog dgn lebih menarik.so boleh lah tru tutorial yg di kongsi..terima kasih cikgu etuza

    BalasPadam
  3. Ani pun masih dlm proses belajar..
    Byk yg xtau lg...semoga allah bg idea utk menulis blog

    BalasPadam

Asalamualaikum warahmatulahi wabarakatu.Zahirkan Kata Hati Anda. Kita Satu Blogger Malaysia. Saling Berinteraksi Mengambil Ilmu Dan Memanafaatkannya. Pasti Ada Hikmah Dalam Jalinan Ukuhuwa Ini.